Jaki filtr instalacji gazowej wybrać?

Szacuje się, że już około 15% samochodów jeżdżących po polskich drogach jest wyposażonych w instalację gazową. W praktyce są to dziś niemal trzy miliony pojazdów, a ich liczba stale rośnie – dlatego tak duże znaczenie mają prawidłowo działające filtry do gazu. Warto nieco zaznajomić się z tym tematem, aby wiedzieć jaki filtr instalacji LPG wybrać do swojego auta i zmniejszyć zarówno zanieczyszczenie, jak i koszty.

Do czego jest potrzebny filtr w instalacji gazowej?

W najbardziej nowoczesnych instalacjach gazowych (IV generacji) zastosowanie znajdują dwa filtryfiltr fazy ciekłej oraz filtr fazy lotnej. Jaki jest cel ich stosowania? Otóż gaz uchodzi za paliwo o dużej czystości – i w rzeczy samej tak jest. Warto być jednak świadomym tego, że w pewnych sytuacjach może dojść do jego zanieczyszczenia. Powodem mogą być przykładowo zanieczyszczone cysterny, zbiorniki z gazem czy pompy, które mogą zostawić w gazie opiłki metalowe. Kompletna instalacja gazowa IV generacji składa się ze zbiornika gazu (zlokalizowanego w bagażniku), zaworu tankowania, elektrozaworu (na zbiorniku), przewodów, drugiego elektrozaworu, sterownika elektronicznego, reduktora, listwy – wtryskiwaczy, przełącznika w kabinie oraz właśnie filtrów – fazy lotnej i ciekłej.

Rola filtra fazy ciekłej

Zadaniem filtra fazy ciekłej jest oczywiście filtrowanie gazu, który przepływa pod postacią cieczy do elektrozaworu ze zbiornika z gazem. Filtr ten wygląda niczym walec z otworem w środku. Wykonany jest z metalu bądź tworzywa sztucznego, a w jego środku znajduje się na ogół celuloza, dodatkowo nasączona żywicą. Stosuje się również uszczelki gumowe, tzw. oringów, aby zapewnić całkowitą szczelność całej instalacji. Drugim rodzajem filtra stosowanego w instalacjach LPG jest filtr fazy lotnej, który filtruje gaz podczas opuszczania reduktora.

Rola filtra fazy lotnej

Podzespół ten ogrzewany jest przez przewód układu chłodniczego pojazdu. Po nagrzaniu reduktora gaz, który przez niego przepływa, zmienia postać z ciekłej w gazową i w takiej formie trafia do filtra fazy lotnej. Ten może mieć różną postać – czasami jest to aluminiowa puszka, którą wymienia się w całości; bywa też po prostu obudową wykonaną z tworzywa sztucznego, której wymiana jest już nieco bardziej kłopotliwa. Przy filtrze fazy lotnej stosuje się także elementy filtrujące wykonane z celulozy nasączonej żywicą, jak w przypadku filtra fazy ciekłej. W filtrach droższych i lepszych jakościowo spotkać się można ponadto z włóknami szklanymi, poliestrowymi oraz piankami bulprenowymi. Dobry wybór filtrów obydwu rodzajów oferują sklepy z częściami do instalacji LPG, takie jak na przykład AG Sklep. Pamiętajmy, że warto kupować części i podzespoły wysokiej jakości, aby służyły nam dłużej i wydajniej.

śr. ocena 5 / głosów 5