Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Najpopularniejszą formą prowadzenia księgowości wśród małych podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych lub liniowo, jest księga przychodów i rozchodów. W KPiR ujęte muszą zostać wszystkie przychody oraz koszty, które wiążą się z przedmiotem działalności i zostały poniesione lub otrzymane w okresie prowadzenia księgi. Na podstawie informacji zawartych w księdze przychodów i rozchodów oblicza się wysokość zobowiązania podatkowego. Co więc powinno znaleźć się w księdze przychodów i rozchodów oraz jak ją prawidłowo prowadzić?

Kiedy wymagana jest księga przychodów i rozchodów?

Obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dotyczy wszystkich podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych lub liniowo. Ponadto KPiR mogą prowadzić te podmioty, których przychody netto za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w walucie polskiej przeliczonej po kursie NBP z pierwszego, roboczego dnia października tego roku. W niektórych przypadkach przedsiębiorca może zostać zwolniony z tego obowiązku. Do wyjątkowych sytuacji należy choroba podatnika, jego zaawansowany wiek i wielkość przedsiębiorstwa. Aby jednak nie musieć prowadzić księgi przychodów i rozchodów, należy złożyć wniosek w urzędzie skarbowym 30 dni przed miesiącem, od którego chce się zrezygnować z prowadzenia KPiR. Warto zaznaczyć, że przedsiębiorca nie musi osobiście prowadzić księgi przychodów i rozchodów. Często podatnicy korzystają z usług profesjonalnych biur rachunkowych, takich jak biuro rachunkowe Ibis z Wrocławia, w zakresie prowadzenia księgowości.

W jaki sposób powinna być prowadzona księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów musi być założona w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Jeśli jednak firma już istnieje, a zmieniana jest jedynie forma opodatkowania, prowadzenie KPiR rozpoczyna się od 1 stycznia nowego roku podatkowego. Decyzję o zmianie sposobu opodatkowania należy jednak zgłosić do urzędu skarbowego do 20 stycznia. Księga przychodów i rozchodów może być także prowadzona zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Co do zasady, KPiR powinna być tworzona w sposób rzetelny, jasny i przejrzysty. Każdy przychód i każdy rozchód powinien być ujmowany w księdze w momencie jego uzyskania lub poniesienia. Przyjmuje się, że księga przychodów i rozchodów musi być zestawiana w formie tabelarycznej z podziałem na poszczególne kolumny dotyczące zarówno przychodów, jak i rozchodów. Księgowanie powinno natomiast odbywać się na podstawie posiadanych dokumentów, poprzez ich prawidłowe ujęcie w odpowiednich pozycjach tabeli. Na koniec miesiąca dokonuje się podsumowania każdej kolumny z osobna. Następnie na podstawie umieszczonych w księdze przychodów i rozchodów danych wylicza się wysokość zobowiązania podatkowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.