Spedycja krajowa w świetle przepisów
W czasach, kiedy gospodarka kwitnie, równie dobrze ma się transport oraz spedycja. Towary są eksportowane do odległych zakątków świata, ale jednocześnie prężnie rozwija się spedycja krajowa. O tym, jak powinna ona wyglądać oraz jakie obowiązki spoczywają na zajmujących się nią przedsiębiorcach, dokładnie mówią przepisy oraz rozporządzenia.
Na jakie przepisy należy zwrócić uwagę, zajmując się spedycją krajową?
Jednym z najważniejszych dokumentów dla wszystkich spedytorów jest tak zwane OPWS, czyli Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne. Określają one, w jaki sposób powinna być organizowana spedycja krajowa.
OPWS mówi o tym, jak musi wyglądać umowa zawarta między spedytorem a zleceniodawcą. Jest tam zawarta także informacja o tym, że przedsiębiorca działający w tej branży, może zajmować się jednocześnie przewozem, doradztwem transportowym, obsługą celną, przeładunkami, składowaniem, pakowaniem, a nawet ubezpieczeniami oraz całą logistyką.
W OPWS znajdują się również przepisy mówiące o tym, że umowa spedycyjna powinna być zawsze zawarta w formie pisemnej i muszą być w niej szczegółowo opisane warunki realizacji usługi – w tym wynagrodzenie za jej realizację. Dotyczy to także poinformowania spedytora o wymaganych dokumentach, o kubaturze i ciężarze przesyłki oraz o specjalnych właściwościach, którymi może się ona charakteryzować.
OPWS to bardzo ważny dokument zarówno z punktu widzenia spedytorów, jak i zleceniodawców. Mimo że istnieje szereg innych przepisów z zakresu prawa transportowego, to właśnie te dotyczą specyfiki branży spedycyjnej. Pozwalają one stosować jasne oraz przejrzyste dla obu stron warunki współpracy podczas realizacji usługi – mówi ekspert z firmy DIERA.
Jakie obowiązki ciążą na spedytorze i jakie ma on przywileje?
OPWS to dokument opracowywany przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Można w nim znaleźć informacje na temat tego, do czego jest zobowiązany spedytor. Oprócz tego istotne są także postanowienia zawarte w Prawie lotniczym, Ustawie o transporcie lądowym, kolejowym oraz o żegludze śródlądowej.
Zgodnie z OPWS spedytor musi zawsze sprawdzić, czy dostarczona mu przesyłka jest nienaruszona oraz kompletna. Odpowiada ona także za jej uszkodzenia, które wynikły z nienależytej realizacji zlecenia.
Mimo tego spedytor nie jest odpowiedzialny za towary niebezpieczne czy wartościowe artykuły, jeżeli nie zostały one zadeklarowane przez zleceniodawcę w podpisywanej umowie. Muszą mu być także zwrócone wszystkie wydatki, które poniósł w związku z wykonaniem usługi. W przypadku kiedy zleceniodawca nie uiści zapłaty wynikającej z umowy, spedytor może zatrzymać jego przesyłkę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana