Artykuł sponsorowany

Pompa ciepła – powietrzna czy gruntowa?

Pompa ciepła – powietrzna czy gruntowa?

Wybór sposobu ogrzewania to jedna z ważniejszych kwestii podczas budowy lub modernizacji budynku. Stosowane dotychczas technologie zaczynają ustępować miejsca pompom ciepła. Zasadniczym pytaniem podczas jej zakupu jest to czy wybrać pompę gruntową, czy powietrzną. Jakie są wady i zalety obydwu rozwiązań? Które z nich jest bardziej opłacalne? O tym poniżej.

Koszt utrzymania pompy powietrznej i gruntowej

Decydując się na wybór danego typu pompy, warto przeanalizować, ile będzie kosztował jej montaż i eksploatacja. Producenci polecają w tym celu skorzystać z gotowych wzorów matematycznych lub programu komputerowego, które pozwolą w przybliżeniu określić wszystkie koszty. Za instalację gruntowej pompy ciepła trzeba zapłacić nieco więcej. Obecnie cena usługi wynosi około 45 do 50 tysięcy złotych brutto. Ten rodzaj pompy jest jednak tańszy w eksploatacji. Dzieje się tak, ponieważ temperatura gruntu nie ulega dużym wahaniom poprzez zmianę pory roku. Dla porównania, gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury, wydajność pompy powietrznej  spada. Urządzenia powietrzne są zazwyczaj wspomagane dodatkowym źródłem ciepła.

Nie zawsze jednak istnieje możliwość montażu pompy gruntowej z kolektorem poziomym. Z tym problemem zmagają się zwłaszcza mieszkańcy górzystych terenów.

Kotłownie w pompach powietrznych mogą być opalane propanem-butanem. Dzięki temu koszty ogrzewania można zmniejszyć nawet o 70%. Jest to niewątpliwie jedna z największych zalet tego typu urządzeń.

Jak wygląda montaż poszczególnych rodzajów pomp?

Instalacja gruntowych pomp ciepła oferowanych przez firmę CONPRO Dom Pełen Energii wymaga wykonania kolektora gruntowego lub wymiennika poziomego. Montuje się je wewnątrz budynku. Wiąże się to z wymagającymi pracami z użyciem ciężkiego sprzętu. Pompy powietrzne najlepiej jest umieścić przy ścianie zewnętrznej. Najlepszym rozwiązaniem okazuje się w tym przypadku połączenie jej za pomocą rur z systemem wewnętrznym. Pompa nie powinna być narażona na silne podmuchy wiatru, choć z drugiej strony trzeba zapewnić jej swobodny przepływ powietrza.

Montaż zarówno jednego, jak i drugiego rodzaju pomp ma wiele korzyści. Do najważniejszych należą:

  • obniżenie emisji CO2 o około 20%,
  • wykorzystanie odnawialnej energii,
  • niższe koszty eksploatacji,
  • niezawodność,
  • komfort.

Pompy ciepła to rozwiązanie grzewcze przyszłości. Ciągle udoskonalane urządzenia, za parę lat będą w stanie całkowicie zredukować emisję dwutlenku węgla i pozyskiwać energię pochodzącą w stu procentach z odnawialnych źródeł.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.