Artykuł sponsorowany

Na czym polega due diligence?

Na czym polega due diligence?

Aby inwestor miał pewność spółki lub nieruchomości, której kupnem jest zainteresowany, często przeprowadza badanie due diligence. Jest to wyczerpująca analiza, dzięki której można określić m.in. kondycję finansową danej firmy i stan prawny nieruchomości. Nie należy jej mylić z audytem, ponieważ jest to kompleksowa usługa, obejmująca wszystkie obszary. Na czym dokładnie polega due diligence nieruchomości? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Due diligence dla przedsiębiorstwa

W przypadku due diligence dotyczącego przedsiębiorstwa jest ono najczęściej zlecane przez zagranicznego inwestora, który chce sprawdzić, czy inwestycja będzie dla niego korzystna. W tym celu dokonuje się wnikliwej analizy kondycji finansowej, handlowej, podatkowej, prawnej oraz technologicznej firmy. Wszelkie informacje zebrane podczas badania pozwalają określić szanse i zagrożenia, jakie wynikają z transakcji przed negocjacjami. Są one niezbędne do wyceny wartości przedsiębiorstwa oraz czynników mających na nią największy wpływ. Due diligence jest przeprowadzane najczęściej w sytuacji sprzedaży spółki, ale również akcji lub udziałów, połączenia spółek kapitałowych, szukania zewnętrznych inwestorów, wprowadzania firmy do obrotu publicznego, oddłużania lub wywłaszczania. Jeżeli nie dojdzie do ostatecznej transakcji, może posłużyć jako punkt wyjścia do optymalizacji działania przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że due diligence w każdej firmie może przebiegać inaczej ze względu na różne warunki, branże, kulturę organizacji oraz ilość pracowników.

Due diligence dla nieruchomości

Inwestor może także przeprowadzić analizę przed kupnem nieruchomości – działki, budynku i obiektów przylegających. W takim przypadku due diligence dotyczy sprawdzenia stanu prawnego nieruchomości, planowanych inwestycji na danym terenie i terenach w pobliżu, dostępności do mediów oraz połączeń z drogą publiczną – wyjaśnia specjalista z firmy Akint, która nieprzerwanie od 2009 roku świadczy kompleksowe usługi dla portfela nieruchomości, w tym due diligence.
Aby dokonać planowanych inwestycji, stan prawny nieruchomości powinien być uregulowany, dlatego należy dokładnie przejrzeć jej dokumenty, w tym najważniejszy, czyli księgę wieczystą, a także dane z rejestru gruntów i budynków. Analiza obejmuje także sprawdzenie informacji o możliwych planowanych inwestycjach w sąsiedztwie nieruchomości, co może być sprzeczne z oczekiwaniami klienta. Opór w dokonaniu transakcji może stanowić także brak podłączenia mediów – wody, prądu, kanalizacji bądź gazu – oraz brak dostępu do drogi publicznej, co również jest sprawdzane w badaniu due diligence, którego przeprowadzenie, jak widać, zmniejsza ryzyko inwestycji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.