Montaż instalacji sekwencyjnych
Instalacje sekwencyjne IV generacji stosowane są przede wszystkim w nowoczesnych samochodach, w których zamontowane są silniki z wtryskiem wielopunktowym. Za sprawą innowacyjnej technologii zapewniają one wysoką dynamikę jazdy, taką samą jak w przypadku jazdy na benzynie. Instalacje IV generacji stosowane są do zasilania pojazdów wyposażonych w katalizator, sondę lambda czy system diagnostyki pokładowej OBD.
Czym instalacja sekwencyjna różni się od innych rodzajów instalacji?
Instalacje sekwencyjne są obecnie bardzo popularne. Cena kompletnej instalacji razem z montażem wynosi średnio około 2500 złotych, a ich dystrybucją zajmują się wyspecjalizowane firmy, takie jak Optima. Co odróżnia ten rodzaj instalacji od innych? W tym przypadku stosuje się tyle wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów posiada silnik. Są one montowane w tzw. kolektorze dolotowym. Momenty otwarcia wtryskiwacza i czasy jego pracy są dla każdego cylindra określane osobno, tak jak ma to miejsce przy zasilaniu benzynowym. Dawkowaniem gazu steruje komputer silnika za pośrednictwem sterownika LPG. Nie trzeba więc stosować emulatorów, a parametry pracy jednostki napędowej są niemal takie same jak w przypadku zasilania benzyną.
Najważniejszy jest prawidłowy montaż
Za proces odpowiada osobna listwa wtryskiwaczy gazu, która wyposażona jest w czujniki ciśnienia i temperatury gazu. Dzięki temu wzrost spalania na gazie w zasadzie jest niezauważalny. Oczywiście kluczem do sukcesu jest prawidłowy montaż takiej instalacji sekwencyjnej i jej odpowiednia regulacja. Do bezawaryjnej pracy systemu wtryskowego konieczne jest paliwo wysokiej jakości. Z tego powodu instalacje IV generacji posiadają dodatkowo filtr gazu w fazie lotnej. Reduktor-parownik posiada czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Dzięki temu silnik, gdy osiąganie odpowiednią temperaturę, przełącza się sam na zasilanie gazowe.
Do jakich silników nadaje się instalacja sekwencyjna?
Instalacje gazowe IV generacji są bezpieczne dla silnika. Zaleca się ich stosowane przy nowoczesnych silnikach benzynowych, które posiadają kilka sond lambda, katalizator i wielopunktowy wtrysk paliwa. Nieco inaczej sprawa ma się w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wtryskiwacze benzynowe wkręcone do komór spalania są bowiem narażone na wysoką temperaturę. Trzeba je więc chłodzić, co odbywa się na skutek cyklicznego dotrysku benzyny. To z kolei oznacza się jej większe zużycie. Dlatego też instalacji sekwencyjnych nie zaleca stosować się w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana