Emulator AdBlue w ciężarówce. Czy to dozwolone?
Podwyższanie wymagań co do norm ochrony środowiska zmusza producentów samochodów do stosowania rozwiązań pozwalających na ograniczenie emisji potencjalnie szkodliwych substancji chemicznych. W przypadku silników diesla będzie to m.in. montowanie w pojazdach poza obowiązkowymi filtrami cząstek stałych także katalizatorów SCR wykorzystujących specjalny płyn AdBlue. Zapas płynu musi być jednak okresowo uzupełniany, co generuje dodatkowe koszty.
Co to jest AdBlue i gdzie się go używa?
Podstawowymi problemami związanym z eksploatacją silników wysokoprężnych jest duża ilość szkodliwych substancji znajdujących się w opuszczających jednostkę napędową spalinach. Do najbardziej uciążliwych dla środowiska należą cząstki stałe, będące głównym składnikiem pyłów zawieszonych (PM), węglowodory (CH), a także tlenki węgla (CO) oraz tlenki azotu (NOx). Pozbywanie się tych ostatnich jest utrudnione, dlatego zdecydowano się na wprowadzenie katalizatorów SCR (Selective Catalytic Reduction), tzw. selektywnej redukcji katalitycznej, których zadaniem jest zmniejszenie ich poziomu. Ich działanie polega na natryskiwaniu wodnego roztworu mocznika, który jest dostarczany pod bardzo wysokim ciśnieniem, trafiając wprost na strumień gazów spalinowych. Aby było to możliwe, w układzie musi być stosowana specjalna pompa AdBlue, która pobiera płyn ze zbiornika i odpowiednio dawkuje. Ponieważ AdBlue krystalizuje już w temperaturze –11°C zarówno zbiornik, jak i przewody oraz pompa muszą być dodatkowo podgrzewane. Kontrolą poziomu tlenków azotu zajmują się czujniki współpracujące ze sterownikiem pompy.
Dlaczego stosuje się emulatory SCR?
Choć zakupy płynu AdBlue nie są kosztowne ani zbytnio kłopotliwe, to cały układ okazuje się dość awaryjny. Części zamienne potrzebne do napraw są drogie, o ile nie użyje się elementów regenerowanych np. pompy. Ponieważ nie ma możliwości jazdy bez działającego katalizatora SCR, ze względu na jego połączenie z komputerem sterującym silnikiem, niezbędne będzie wykonanie kosztownej naprawy. Sterownik można jednak „oszukać”, montując elektroniczny emulator, który przesyła takie dane, jakie byłyby generowane przez poprawnie działające urządzenie. Montowanie emulatorów jest jednak nielegalne i może skończyć się mandatem oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. W wielu przypadkach bardziej opłacalne będzie więc dokonanie naprawy. Regenerowane pompy do układów AdBlue można znaleźć m.in. w ofercie firmy Stoksik Truck. Zajmuje się ona dystrybucją nowych oraz używanych części i podzespołów do samochodów ciężarowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana