Artykuł sponsorowany

Kurs prawa jazdy kategorii D po B – co warto wiedzieć?

Kurs prawa jazdy kategorii D po B – co warto wiedzieć?

Chcesz zostać kierowcą autobusu w Krakowie? Do kierowania tym pojazdem – tak w ramach komunikacji miejskiej, jak i przewozów pasażerskich na trasach międzynarodowych – uprawnia kategoria D. Aby móc ją uzyskać, należy jednak wcześniej zdobyć prawo jazdy kategorii B. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do kursu prawa jazdy kategorii D? I jak znaleźć dobrą szkołę jazdy w Krakowie?

Prawo jazdy kategorii D po B w pigułce

W dniu rozpoczęcia kursu prawa jazdy kategorii D kandydat na kierowcę autobusu musi osiągnąć wiek 23 lat i 9 miesięcy. Egzamin państwowy można bowiem zdawać, mając ukończone 24 lata. Wyjątek stanowią te osoby, które odbyły już kurs kwalifikacji wstępnej, czyli szkolenie dla zawodowych kierowców autobusów. Wówczas ci kandydaci mają prawo przystąpić do egzaminu już w wieku 21 lat. Przy czym należy pamiętać, że kierowca otrzymujący prawo jazdy kategorii D w takim trybie, może prowadzić pojazd w ramach regularnych przewozów i – co ważne – jedynie na trasach, których długość nie przekracza 50 km.

Jakie warunki jeszcze należy spełnić?

Na pewno kandydat na prawo jazdy kategorii D musi już posiadać prawo jazdy kategorii B, a przed przystąpieniem do kursu wyrobić profil kandydata na kierowcę. PKK można założyć bezpośrednio w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta Krakowa lub drogą elektroniczną. Wszystkie konieczne informacje znajdują się w internetowym biuletynie informacji publicznej. Ponadto kandydat na kierowcę autobusu powinien udać się do lekarza oraz psychologa w celu uzyskania stosownych orzeczeń, potwierdzających brak przeciwwskazań do prowadzenia tego typu pojazdu – wylicza nasz rozmówca, instruktor z Ośrodka Szkolenia Kierowców Auto-Test w Krakowie.

A jak wygląda samo szkolenie?

Kurs składa się dwóch części – teoretycznej i praktycznej. Zajęcia teoretyczne w liczbie 20 godzin lekcyjnych (45 minut) odbywają się w szkołach. W niektórych ośrodkach, tak jak w naszym, istnieje również możliwość zdalnego uczestniczenia w szkoleniu, przeprowadzanego w formie e-learningu. Jest też opcja zaliczenia tej części kursu bez brania udziału w zajęciach. Wtedy do egzaminu państwowego, potwierdzającego znajomość przepisów, kandydat musi przygotować się samodzielnie. Część praktyczna zaś obejmuje 60 godzin zegarowych lub 40 – dla tych osób, które posiadają także prawo jazdy kategorii C. Szkolenie kończy egzamin wewnętrzny, a po jego zaliczeniu pozostaje już tylko egzamin państwowy. Oba mają tę samą strukturę i przebiegają niemal w identyczny sposób – tłumaczy nasz rozmówca.

Pozostaje jeszcze jedna ważna kwestia, a mianowicie wybór szkoły.  

Dobra szkoła jazdy, czyli jaka?

Kraków to drugie co do liczby mieszkańców i powierzchni miasto w naszym kraju. Możemy się jedynie domyślać, ile szkół jazdy oferuje w nim swoje usługi. Jak zatem wybrać tę, która zapewni nam komfortową naukę, a potem wesprze w podejściu do egzaminu? Czym się kierować? Na co zwrócić uwagę, szukając szkoły jazdy w Krakowie?

Dobry ośrodek szkolenia kierowców powinien posiadać akredytację Małopolskiego Kuratora Oświaty. Ponadto przy wyborze szkoły sprawdźmy, czy dana placówka otrzymała od Prezydenta Miasta Krakowa poświadczenie, potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań, które umożliwia naukę teorii w formie e-learningu. Takie rozwiązanie pozwala nam bowiem na zdobycie wiedzy na temat obowiązujących przepisów bez wychodzenia z domu i uczestniczenia w zajęciach, organizowanych na terenie szkoły.

Dalej – dobry ośrodek szkoleniowy powinien dysponować sprawnymi, odpowiednio zadbanymi i takimi samymi pojazdami, jakie wykorzystywane są podczas egzaminów państwowych. A wymóg ten dotyczy nie tylko kursu prawa jazdy kategorii D w Krakowie, ale wszystkich kursów, oferowanych przez szkoły w Polsce.

Równie ważna jest wykwalifikowana kadra instruktorów. I tutaj istotna uwaga – nie kierujmy się ich wiekiem, tylko dotychczasowym doświadczeniem. W nauce jazdy to ono odgrywa bowiem kluczową rolę.

Przy wyborze ośrodka warto także zwrócić uwagę na lokalizację szkoły, jej wewnętrzną organizację oraz stan wyposażenia. Najlepiej, kiedy znajduje się ona w łatwo dostępnej części miasta i dysponuje własnymi salami wykładową, komputerową oraz konferencyjną. Dużym atutem będzie również własna pracownia psychologiczna.

Wreszcie bardzo ważny jest kontakt z biurem obsługi klienta w placówce. To z osobami w nim zatrudnionymi będziemy współpracowali przez co najmniej 3 miesiące. Dlatego też przed podjęciem ostatecznej decyzji warto skontaktować się z wybraną szkołą, albo nawet złożyć wizytę w ośrodku. Dzięki temu sprawdzimy, czy jego pracownicy są profesjonalni, kompetentni i kulturalni. Jednym słowem – będziemy mieli pewność, że zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy i będziemy mogli skupić się już tylko na nauce.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.