Czy auto z LPG notuje gorsze osiągi?
Wyłącznie benzyna czy też dodatkowo instalacja LPG w samochodzie? To pytanie zawiera w sobie dylemat wielu kierowców. Wzrastający stale koszt benzyny skłania do zainteresowania autogazem. Sprawdźmy, czym charakteryzuje się ten rodzaj zasilania i odpowiedzmy sobie na dręczące kierowców pytanie: czy samochód z LPG notuje gorsze osiągi?
Zalety instalacji LPG
LPG – płynny gaz naftowy – to mieszanina propanu, butanu i gazów będących produktem ubocznym w trakcie rafinacji ropy naftowej. Jest wykorzystywany przez wielu właścicieli samochodów, na całym świecie. Cechuje go czystość spalania, duża liczba oktanowa, łatwość mieszania się z powietrzem zapewniająca jednorodność mieszanki oraz niższa emisja kontrolowanych składników spalin. Ponadto autogaz spalając się czysto nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy, jest pozbawiony siarki, podczas spalania nie wydziela sadzy, a w silniku nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów.
Wady instalacji LPG
Jak każde paliwo, również LPG oprócz licznych zalet posiada kilka wad. Wyższa temperatura zapłonu wymaga dostarczenia większej energii co może wpływać na wydłużenie czasu rozpalania mieszaniny. Brak nagaru wynikający z czystego spalania może prowadzić do zaburzenia w wymianie ciepła elementów znajdujących się w komorze spalania silnika, w konsekwencji do degradacji gniazd zaworowych. Ponadto objętościowe zużycie autogazu jest o o około 15% większe w porównaniu ze zużyciem benzyny.
Czy tracimy moc zasilając silnik LPG?
Auto na LPG więcej pali, zwiększone koszty obsługi silnika, utrata mocy powodująca zmniejszenie osiągów silnika. To popularne i najczęściej formułowane zastrzeżenia w odniesieniu do zasilania LPG, które nie odpowiadają rzeczywistości. LPG cechuje się większą liczbą oktanową niż w benzyna i tym samym jest bardziej odporne na spalanie stukowe, zapewniając większą elastyczność silnika. Wartość opałowa autogazu zależy od zawartości jego istotnych dla procesu spalania składników, tj. propanu i butanu. Udziały tych gazów zgodne z normą zapewniają wytworzenie mieszanki stechiometryczna o wartości zbliżonej do benzyny. Pozwala to na uzyskanie osiągów silnika nieznacznie odbiegających od tych uzyskiwanych na benzynie. Zabudowa instalacji w samochodzie wymaga jej systematycznej obsługi, która zapewnia bezpieczną i efektywną eksploatację. Tym samym dodatkowy system zasilania wpłynie na koszt obsługi pojazdu.
Podsumowując, instalacja LPG w samochodzie nie oznacza mniejszych osiągów. Należy jednak zadbać o jej wyregulowanie oraz regularne serwisowanie. Doświadczeni pracownicy, pracujący np. w Auto Gaz Śląsk, potrafią dopasować LPG do konkretnego pojazdu. I o to właśnie chodzi. Jest to klucz do optymalnych osiągów samochodów z autogazem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana