Regeneracja pompy wspomagania w samochodzie
Pompa układu wspomagania jest elementem układu kierowniczego. Inaczej określa się ją jako układ wspomagania kierownicy. Samo wspomaganie poprawia komfort jazdy, gdyż nie potrzeba dużego wysiłku, aby móc manewrować kierownicą. Również podczas parkowania jest ono bardzo doceniane przez kierowców. Jednak zdarza się, że pompa wspomagania w samochodzie ulega awarii i wtedy można ją wymienić lub regenerować. Warto wiedzieć, na czym polega ta druga metoda.
Objawy awarii pompy wspomagania
Warto wiedzieć, jak może być sygnalizowana awaria pompy wspomagania. Po pierwsze, w razie konieczności używania znacznie większej siły do obracania kierownicy niż dotychczas, należy sprawdzić, czy pompa działa sprawnie. Oprócz tego wyznacznikiem awarii pompy wspomagania kierownicy może być również utrudnione skręcanie – w jedną lub obie strony. To świadczy o generowaniu przez pompę zbyt niskiego ciśnienia, co obniża jej wydajność. Oprócz tego niepokojący powinien być fakt zacinania się układu wspomagania. Wynika on z zapowietrzenia układu, a powodem tego najczęściej jest zużycie uszczelniaczy wałka pompy. Jednak zapowietrzenie może być również spowodowane złym napięciem paska, którym jest napędzany. Do objawów awarii pompy wspomagania zalicza się także charakterystyczny hałas, który wydaje pompa. Przypomina on wycie i zwykle sugeruje zatarcie pompy, która pracowała na niewystarczającej ilości płynu. Pompa może również wydawać dźwięki przypominające gwizdy – oznacza to, że zamiast płynu, zasysa ona powietrze. Jeśli w samochodzie nagle nastąpił brak wspomagania, to oznacza, że pompa uszkodziła się w wyniku zatarcia lub zerwania pasa klinowego. Jednak jest to przypadek skrajny i rzadko występujący.
Na czym polega regeneracja pompy wspomagania?
Regeneracja pozwala na zachowanie dobrego stanu technicznego układu kierowniczego i wpływa pozytywnie na jego funkcjonowanie. Po demontażu pompy należy obejrzeć ją i ustalić, które części nadają się do wymiany, a które można zostawić. Należy jednak pamiętać, że wszystkie elementy, które będą używane ponownie, muszą zostać odpowiednio oczyszczone oraz sprawdzone. Potem wymieniane są łożyska, tuleje oraz uszczelnienia.
Jak podkreślają eksperci z fabryki części samochodowych Lauber: „Regeneracja pompy powinna być przeprowadzana z precyzją i dokładnością oraz powinno się sprawdzić ją jeszcze na stanowisku diagnostycznym oraz zawsze musi być zakończona rzetelnymi testami, które mają na celu weryfikację wydajności ciśnienia oraz sprawdzenie szczelności”.
Przy okazji regeneracji pompy wspomagania, warto także skontrolować sprawność przewodów hydraulicznych, a w razie wyraźnego zużycia – wymienić je. Ważne jest to, aby części do pompy oraz płyn do wspomagania, były zgodne z rekomendacją producenta danej pompy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana