Artykuł sponsorowany

Audyt finansowy jako element kontroli przedsiębiorstwa

Audyt finansowy jako element kontroli przedsiębiorstwa

Audyt finansowy pełni niezwykle ważną funkcję w kontroli przedsiębiorstwa. Dzięki regularnie przeprowadzanym rewizjom możliwe jest wykrycie błędów oraz nieścisłości w księgach rachunkowych prowadzonej firmy. W skład czynności audytowych wchodzą różnego rodzaju testy, które nie tylko umożliwiają dokładne przeprowadzenie rewizji, lecz również dają szerszą perspektywę przebiegu gospodarności firmy.

Kiedy warto przeprowadzić audyt finansowy?

Audyt finansowy powinien być przeprowadzany regularnie, ponieważ w takim przypadku daje najlepsze efekty i pozwala zwiększyć poziom kontroli finansowej w danym przedsiębiorstwie. Częstotliwość rewizji uzależniona jest od ilości zdarzeń gospodarczych, które podejmuje dana firma.

W przypadku, gdy dane przedsiębiorstwo zatrudnia wielu pracowników, pozyskuje nowych kontrahentów, rozwija infrastrukturę itd. Ilość zdarzeń gospodarczych rośnie, to z kolei może prowadzić do pomyłek, nawet jeśli księgi rachunkowe prowadzone są przez osoby wyspecjalizowane i kompetentne.

Czynności związane z audytem finansowym swoim zakresem obejmują kontrolę kapitału zasadniczego, środków pieniężnych, rozrachunków i roszczeń oraz funduszy specjalnych. Sprawdzany jest również system ewidencji, który daje wgląd w przeprowadzone operacje gospodarcze, a tym samym pozwala na skuteczną ocenę sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz informacji w nich zawartych

Audyt finansowy należy zlecić firmom świadczącym usługi księgowe, takie jak Elma, które się w nim specjalizują.

Na czym polega audyt finansowy?

Audyt finansowy, zwany również rewizją finansową, to nic innego jak badanie sprawozdań finansowych w danym przedsiębiorstwie. Rewidenci zajmują się przede wszystkim weryfikacją danych, które znajdują się w raportach finansowych. Natomiast celem audytu nie jest poszukiwanie winnych zastałej sytuacji.

Dzięki neutralności rewidentów możliwe jest poznanie neutralnej opinii na temat sytuacja finansowej swojego przedsiębiorstwa. Informacje te są oparte na wynikach badań oraz testów, które zostały przeprowadzone w trakcie audytu.

Testy, które są przeprowadzane w trakcie rewizji finansowej, można podzielić na różne rodzaje. W początkowej fazie audytu przeprowadzane są testy przeglądowe, których zadaniem jest weryfikacja systemów kontroli finansowej przedsiębiorstwa przez rewidenta. Na tej podstawie może ocenić, czy w dalszej pracy może polegać na zarejestrowanych informacjach. Dopiero w dalszej kolejności przeprowadzane są testy zgodności, określające spójność danych w systemie. Na końcu są natomiast przeprowadzane testy rzeczywiste.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.