Na czym polega regeneracja alternatorów?

Awaria alternatora unieruchamia samochód. Niestety, ta część nie należy do najtańszych. Można jednak uniknąć dużych kosztów, decydując się na regenerację alternatora zamiast jego wymianę na nowy egzemplarz. Dowiedz się, na czym polega regeneracja alternatora i dlaczego warto skorzystać z tej usługi. Kiedy alternator nadaje się do regeneracji i czy rzeczywiście odzyska pełną sprawność?

Awaria alternatora – jak ją rozpoznać?

W alternatorze generowany jest prąd potrzebny do funkcjonowania samochodu. Bez niego akumulator zacznie się rozładowywać, w końcu auto nie odpali, iskra w silniku nie zostanie wygenerowana, więc pojazd nie będzie napędzany, nie zapalą się światła ani żadne kontrolki na deskach rozdzielczych, słowem: nie będzie się dało jechać.

Z wyżej wymienionych powodów awaria alternatora jest szczególnie kłopotliwa, bo na dobre unieruchamia auto. Zanim jednak samochód całkowicie odmówi posłuszeństwa, pojawiają się pewne symptomy.

Naszą czujność powinna wzbudzić kontrolka ładowania na desce rozdzielczej. Niepokojące jest zarówno jej miganie, jak i to, że nie gaśnie. W tym pierwszym przypadku może wskazywać na zużycie albo zawieszenie szczotki, zużycie pierścieni ślizgowych albo uszkodzenie koła pasowego wolnobieżnego. Jeśli świeci się ciągle, może to oznaczać zerwanie paska, przepalony bezpiecznik obwodu ładowania, uszkodzenie przewodu, płyty prostowniczej, koła pasowego, regulatora napięcia albo uzwojenia stojanu.

Drugim objawem jest częste przepalenia żarówek. Jeśli wymieniasz je częściej niż zwykle, czas sprawdzić stan alternatora.

Awarię alternatora można usłyszeć. – mówi specjalista z firmy Lauber. – Głośna praca alternatora może oznaczać luzy na łożysku, słabe mocowanie tej części, niedostateczne naciągnięcie paska i kilka innych usterek.

Regeneracja alternatora – na czym polega?

Alternator to złożony i wrażliwy podzespół. Mnogość elementów oraz specyfika ich pracy sprawiają, że awarie alternatora nie są rzadkością. Przy tym jest on dość drogą częścią.

Na szczęście uszkodzonego alternatora nie trzeba wymieniać na nowy. Można poddać go regeneracji. Mówiąc ogólnie, polega ona na wymianie zepsutych części na sprawne. W przypadku alternatora nie jest to jednak tak proste, ponieważ poszczególne elementy zużywają się równomiernie. Jeśli wymienimy jeden element na nowy, w krótkim czasie może pojawić się kolejny problem, ponieważ pozostałe części będą już zużyte.

Dlatego przy regeneracji alternatora ważne jest to, aby przywrócić pierwotne parametry wszystkim jego elementom roboczym. Firma Lauber, która specjalizuje się w regeneracji części samochodowych, rekomenduje i praktykuje wymianę regulatora napięcia i sprzęgiełka przy każdej regeneracji alternatora.

Pełna regeneracja to oszczędność pieniędzy bez rezygnacji ze sprawności części. Wydłuży okres między kolejnymi wizytami w warsztacie i pozwoli korzystać z alternatora, który będzie działał jak nowy. Zdecydowanie warto!

śr. ocena 5 / głosów 5