Które części do TIR-ów najszybciej ulegają zużyciu?
Wyjaśnijmy, gwoli prawdzie, zaraz na początku, że TIR to akronim nazwy międzynarodowej konwencji celnej z dnia 14 listopada 1975 r. ułatwiającej procedury związane z odprawami ciężarówek transportowych na przejściach granicznych i w urzędach celnych, a nie określenie jakiejś marki samochodowej. Ponieważ jednak na pojazdach przewożących towar w ramach owej konwencji przytwierdzone są bardzo charakterystyczne niebieskie tabliczki z białym napisem TIR, to potocznie przyjęło się traktować ten znak jako nazwę każdej większej ciężarówki transportowej.
TIRY – nie tylko ciągniki z naczepą
Na użytek niniejszego artykułu będziemy oczywiście używali pojęcia TIR w potocznym jego znaczeniu. Zauważmy, że TIR-y to nie tylko ciągniki siodłowe z naczepami, lecz także zwykłe ciężarówki z własną częścią towarową mogące także holować przyczepę. Najbardziej popularne w ciężarówkach, przyczepach lub naczepach są przestrzenie ładunkowe kryte plandeką, lecz mogą to też być skrzynie, kontenery, platformy, chłodnie, cysterny, wywrotki czy lawety. Tak więc mamy bardzo dużo rozmaitych TIR-ów, a więc siłą rzeczy i sporo pracy z ich serwisowaniem i naprawianiem. Szczęśliwie podstawowe elementy konstrukcyjne tych pojazdów, co do zasady ich działania niczym nie różnią się od tych, z którymi mamy do czynienia w innych samochodach. Tak więc TIR-y muszą mieć własną jednostkę napędową, odpowiednio mocne zawieszenie i wszystkie inne niezbędne układy oraz instalacje. O tym, z jakimi problemami natury technicznej najczęściej spotykamy się przy eksploatacji i obsłudze TIR-ów, opowiadali nam specjaliści z firmy TRANS-TIR z Zagórza koło Niepołomic, specjalizującej się w dostarczaniu nowych i używanych części zamiennych dla właścicieli przedsiębiorstw transportowych, mechaników, kierowców i serwisów samochodowych na terenie całej Polski.
TIR-owe bolączki
TIR-y to na ogół potężne maszyny, których poszczególne elementy narażone są na ogromne obciążenia. Wśród wielu różnorodnych podzespołów tych pojazdów najszybciej zużywają się ich silniki, zespoły przeniesienia napędu, zawieszenia, hydraulika oraz układy hamulcowe. Oczywiście wszystkie te podzespoły składają się z wielu setek różnorodnych części, spośród których wymienimy dla przykładu tylko kilkanaście z nich. Najwięcej problemów przysparzają w TIR-ach:
- amortyzatory,
- hamulce kół,
- siłowniki hamulcowe,
- sprężarki,
- zawory hydrauliczne,
- instalacje sprężonego powietrza,
- zawory poziomujące i odwadniające,
- łożyska,
- piasty,
- łączniki,
oraz wiele innych, których lista jest zbyt długa, by wszystkie je wymienić w tak krótkim i jedynie poglądowym artykule, którego autorzy nie mają ambicji pisania jakiegoś naukowego elaboratu.
TIR-y jeżdżą po całym kraju i mogą się zepsuć w każdym miejscu. Jak jednak mówią wspomniani przez nas wcześniej rozmówcy, ich firma dysponuje ogromną ilością części dostępnych od ręki, które mogą być błyskawicznie dostarczone do każdego warsztatu w całej Polsce. Należy sądzić, że podobnie działają inne firmy z tej branży, co pozwala wierzyć, że każdy zepsuty TIR zostanie naprawiony w bardzo krótkim czasie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana