Przyczyny awarii przekładni kierowniczych
Sprawny układ kierowniczy w aucie to komfort jazdy a przede wszystkim bezpieczeństwo. Jednak najczęściej zużywają się elementy przekładni kierowniczej. Wpływa na to poruszanie się po nierównej powierzchni, kręcenia kołami w miejscu lub montowanie zbyt szerokich felg. Niektóre te fakty można świadomie wyeliminować, jednak wydaje się, że usterki układu kierowniczego są nieuniknione. Na pewno wpływa na to zwykłe używanie i czas.
Najczęściej zauważane objawy nieprawidłowo pracującego układu kierowniczego
Każda nieprawidłowość w układzie kierowniczym zazwyczaj świadczy o zaistniałej usterce, która może przerodzić się w poważną awarię. Obserwują na przykład luzy na poszczególnych kołach, można wysnuć teorię, że końcówki drążków kierowniczych są zużyte. Problem może również leżeć w usterce koła zębatego w przekładni albo w nieprawidłowości w okolicy przegubu dolnego wahacza.
Źle działająca przekładnia i dodatkowo uszkodzona pompa wspomagania mogą dawać efekty w postaci trudności w poruszaniu kierownicą. Ten sam symptom może być efektem przypadku, gdy geometria kół jest źle ustawiona.
O innych oznakach problemów związanych z nieprawidłowym działaniem przekładni kierowniczej, mówi ekspert z firmy Warsztat Mechaniczny Podleśny, która zajmuje się naprawą układów kierowniczych w pojazdach: – Jednym ze znaczących objawów, świadczących o złej pracy przekładni kierowniczej, jest drganie i wibrowanie kierownicy. Może to świadczyć zarówno o zużytym przegubie wahacza, jak i też o niedokręconym kole. Natomiast ściąganie auta w bok, przy nieruchomej kierownicy to zazwyczaj uszkodzone podwozie, zła geometria kół lub zwyczajne niskie ciśnienie powietrza w oponie.
Awarie układu kierowniczego, które występują najczęściej
Dość częstą usterką, która może doprowadzić do awarii, jest zużycie końcówek układu kierowniczego. Objawia się ona charakterystycznymi stukami, dochodzącymi z okoli komory silnika. Te efekty słyszalne są podczas skręcania. Akurat ten defekt można naprawić osobiście, ale dla lepszej pewności warto udać się do profesjonalnego warsztatu – zwłaszcza że po wymianie końcówek konieczne jest sprawdzenie geometrii kół.
Innego rodzaju awaria układu kierowniczego to złe działanie przegubu krzyżakowego kolumny kierowniczej. Objawem również są stuki oraz zła precyzja kierowania. Z tym problemem jednak trzeba udać się do odpowiedniego warsztatu, gdzie dokonana zostanie wymiana wadliwego elementu. Po tej czynności również trzeba ustawić geometrię kół.
Niejednokrotnie w układzie kierowniczym może wystąpić również nieprawidłowość wyszczerbienia się zębów listwy samej przekładni. Ma to miejsce w przypadku dużych przebiegów samochodów. W tym przypadku konieczna jest całkowita wymiana tych elementów. Regeneracja nie zawsze bywa opłacalna, bo kosztuje niewiele więcej niż gotowa część.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana