Wymiana opon – kiedy należy ją przeprowadzić?

Wielu kierowców zmienia opony na zimowe dopiero wtedy, gdy pojawi się pierwszy śnieg. Natomiast na letnich oponach niektóre osoby jeżdżą podczas kilkunastu stopni ciepła. Dostosowanie opon do nawierzchni ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wymiana jest wskazana także w innych sytuacjach. Często przeprowadza się ją ze względu na długi okres eksploatacji lub zdarty bieżnik.

Zmiana opon na letnie

Opony letnie wykonane są z mieszanki gum, która ma zapewnić wysoką przyczepność w dodatnich temperaturach. W porównaniu do opon zimowych różnią się także ilością poprzecznych rowków, co umożliwia lepsze poruszanie się po suchych i mokrych nawierzchniach. Skład opon letnich nie jest przystosowany do niskich temperatur. Używanie ich zimą skutkuje tym, że guma robi się krucha. Rodzaj opon ma także ogromny wpływ na drogę hamowania. Na ciepłej nawierzchni zimowe opony zatrzymują się kilka metrów. O wiele gorzej wygląda sytuacja ostrego hamowania oponami letnimi na mrozie. Wymianę opon należy przeprowadzić już wtedy, gdy temperatura w ciągu kilku nocy utrzymuje się na poziomie około 5⁰C. Za dnia przeważnie jest to około 7⁰C.

Zmiana opon na zimowe

Opony letnie należy zastąpić zimowymi wtedy, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia spada poniżej 7⁰C. Najczęściej dzieje się tak pod koniec października lub na początku listopada. Warto sprawdzać temperaturę w porach, w których zwykle poruszamy się po drogach. Kierowcy jednak bardzo często sugerują się pierwszym śniegiem, co jest dużym błędem. Opony letnie są twarde i odporne na wysokie temperatury, co umożliwia szybszą jazdę latem. Natomiast zimą system rowków letniej opony w niskiej temperaturze przestaje działać. Zwykła kałuża lub drobny śnieg mogą szybko wyprowadzić pojazd z równowagi. Dlatego też podczas wymiany opon ważniejsza jest temperatura powietrza, a nie pierwsze opady śniegu.

Inne powody wymiany opon

Komplet opon należy także wymieniać w przypadku ich wyeksploatowania. Okres użytkowania nie powinien przekraczać 10 lat. Po takim czasie starzejąca się guma traci swoje pierwotne właściwości. Jednak częstszym powodem zmiany opon jest zużycie bieżnika. Dozwoloną granicą jest 1,6 mm głębokości. Specjalista z firmy Speedgum w Warszawie dodaje:

Czasem na oponach widać pęknięcia, deformacje i wybrzuszenia, które są oznaką dużej eksploatacji. W takich przypadkach niezbędne jest przeprowadzenie kontroli. Może ona zapobiec poważniejszym konsekwencjom.

śr. ocena 5 / głosów 5