Artykuł sponsorowany

Od czego zależą ceny transferowe?

Od czego zależą ceny transferowe?

Ceny transferowe to zagadnienie, które dla większości przedsiębiorców pozostało do tej pory dość enigmatycznie. Jednak w przypadku niektórych podmiotów gospodarczych ceny te mają kolosalne znaczenie. Dlatego trzeba być świadomym nie tylko tego, jaka jest ich rola, ale także należy wiedzieć, jak szacować ich wysokość. Poniżej przedstawiamy kwestie, które mogą wpływać na ceny transferowe.

Ceny transferowe – co to takiego?

Pod pojęciem cen transferowych kryje się definicja, która dotyczy powiązanych ze sobą podmiotów gospodarczych zawierających ze sobą transakcje. Transakcje te mogą zachodzić między powiązanymi firmami czy spółkami zarejestrowanymi w tym samym lub w różnych krajach.

O tym, czym są ceny transferowe, mówi dokładnie art. 23m ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT oraz art. 11a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT . Z zapisów tych wynika, że są to ceny za dobra, usługi, wartości materialne oraz niematerialne sprzedawane między podmiotami powiązanymi. Dlatego też ich wysokość ma wpływ zarówno na końcowe wyniki przedsiębiorstwa, jak i na jego wskaźniki finansowe.

Do zadań cen transferowych zalicza się funkcję sterowania i podziału dochodu. W związku z tym mają one ogromny wpływ na ustalenie wymiaru zobowiązań podatkowych poszczególnych podmiotów gospodarczych.

Stosowanie cen transferowych nakłada na przedsiębiorców obowiązek prowadzenia odpowiedniej dokumentacji. Wymóg ten oraz dotyczące jego limity są regulowane przez artykuł 9a ust. 2-3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub też art. 25a ust. 2-3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprawy związane z ustalaniem wymiaru cen transferowych i prowadzeniem dokumentacji to zawiłe kwestie. Dlatego też zadanie to warto powierzyć specjalistom” – mówi ekspert z Biura Doradztwa Podatkowego L.Sarneckiej.

Wysokość cen transferowych – od czego ona zależy i jak się ją ustala?

Wysokość cen transferowych szacuje się w odniesieniu do cen obowiązujących na rynku zewnętrznym. Przy ich ustalaniu stosuje się metody podatkowe.

Do metod takich zalicza się:

  • metodę porównywalnej ceny kontrolowanej – czyli takiej, którą ustala się w odniesieniu do ceny obowiązującej między podmiotami niepowiązanymi
  • metodę ceny odsprzedaży – ustalenie tej ceny polega na odliczeniu z wyjściowej kwoty marży ceny odsprzedaży
  • metodę rozsądnej marży – na cenę taką składa się cena bazowa oraz ustalony narzut zysku.

Oprócz tego istnieją także metody niepodatkowe - podziału zysków oraz marży transakcyjnej netto. Ta pierwsza polega na dzieleniu zysków proporcjonalnie do tego, jaki był wkład włożony w zawarcie transakcji. Natomiast druga pozwala na określenie marży zysku netto na podstawie marży narzucanej w transakcjach między podmiotami niezależnymi.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.