Artykuł sponsorowany

Wielkość firmy a wybór modelu księgowości

Wielkość firmy a wybór modelu księgowości

Wielu właścicieli firm na początku swojej działalności zadaje sobie pytanie, czy wybrać księgowość uproszczoną, czy może pełną. Nie jest to oczywiście łatwa decyzja, ponieważ wszystko zależy tak naprawdę od sytuacji i finansów, jakimi prosperuje dane przedsiębiorstwo. Czy wielkość firmy może mieć zatem wpływ na wybór modelu księgowości? I czy uproszczona księgowość zawsze jest najlepszym rozwiązaniem?

Uproszczona księgowość – co to takiego i kto powinien ją wybrać?

Uproszczona księgowość dzieli się na trzy sposoby jej prowadzenia, czyli:

  • księga przychodów i rozchodów,
  • ryczałt ewidencjonowany,
  • karta podatkowa.

Kartę podatkową stosuje niewielu przedsiębiorców. Ta metoda polega na płaceniu co miesiąc stałej kwoty podatkowej. Jej wysokość zależy od takich czynników, jak: liczba pracowników, rodzaj prowadzonej działalności czy liczba mieszkańców miejscowości, w której znajduje się firma.

Ryczałt ewidencjonowany polega na płaceniu stawki, która zależna jest od przychodu, przy czym pomija się tu koszty. To metoda, gdzie płatności mają duży związek z wielkością sprzedaży. Księga przychodów i rozchodów jest najpopularniejszą formą uproszczonej księgowości. Sumuje się tu wszystkie przychody oraz rozchody i płaci się podatek od różnicy. Obowiązek jej prowadzenia mają osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność, spółki cywilne, jawne i partnerskie. Przychody netto nie mogą przekroczyć 2 mln zł. Uproszczoną księgowość wybierają zazwyczaj małe firmy, a to dlatego, że nie jest skomplikowana w prowadzeniu.

Pełna księgowość – na czym polega i kto powinien ją prowadzić?

Pełna księgowość jest bardziej skomplikowanym modelem księgowości, jednak daje więcej informacji na temat sytuacji finansowej firmy. Dzięki temu można wprowadzić odpowiednie strategie mające poprawić stan konkretnego przedsiębiorstwa. Ewidencjonuje się tu każdą operację. Obowiązek jej prowadzenia mają głównie przedsiębiorcy, których przychody przekraczają 1,2 mln euro. Raczej nie poleca się tego sposobu prowadzenia księgowości małym firmom ze względu na spore kwoty. Lepiej wybrać księgę przychodów i rozchodów, którą pomogą prowadzić profesjonalni księgowi z biura rachunkowego BUFiK w Zielonej Górze. Firma istnieje od 1999 roku i ma duże doświadczenie w zakresie doradztwa biznesowego, podatków oraz księgowości.

Samodzielne prowadzenie księgowości, czy to uproszczonej, czy pełnej, może być problematyczne dla niedoświadczonych osób. Z tego powodu warto skorzystać z usług doświadczonego biura rachunkowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.