Artykuł sponsorowany

Różnice między optykiem a okulistą

Różnice między optykiem a okulistą

Czy wiesz o tym, że pomiędzy optykiem a okulistą istnieje kilka kluczowych różnic, które nie pozwalają na to, by ich ze sobą utożsamiać? Teoretycznie okulista może być jednocześnie optykiem, a optyk okulistą, natomiast, by tak się stało, potrzebne jest spełnienie kilku istotnych warunków. Sprawdź więc, czym tak naprawdę zajmują się osoby uprawiające oba te zawody.

Jakie są najważniejsze uprawnienia okulisty?

Zawód okulisty jest znany praktycznie wszystkim – niemal każdy choć raz był na wizycie u takiego specjalisty. Nawet jeśli ktoś nie korzysta w swoim życiu z pomocy okulisty, to na pewno słyszał, czym on mniej więcej się zajmuje. Zupełnie inaczej jest z zawodem optyka, który kojarzy się, oczywiście, z zakładem optycznym, natomiast wiele osób nie potrafi wyjaśnić, kim tak naprawdę jest optyk.

Na początek opiszemy, jakie są obowiązki zawodowe okulisty. Pomimo tego, że wiele osób wie, czym mniej więcej zajmuje się taki specjalista, to nadal jest on mylony z przedstawicielami innych profesji. Badanie okulistyczne może polegać na przykład na:

  • weryfikowaniu ostrości wzroku do dali i bliży,
  • sprawdzaniu ciśnienia wewnątrzgałkowego metodą bezkontaktową,
  • komputerowym badaniu wzroku,
  • badaniu jaskrowym,
  • pachymetrii.

Należy pamiętać o tym, że okulista, oprócz tego, że może przeprowadzić badanie ostrości wzroku na różne odległości, to zajmuje się on leczeniem chorób oczu. Okulista jest lekarzem, który ukończył studia medyczne i odpowiednią specjalizację. Dzięki swojemu wykształceniu może badać i leczyć zarówno dorosłych, jak i dzieci. Przyjmuje pacjentów nie tylko w przychodniach, ale i w salonach optycznych, takich jak Zakład Optyczny mgr inż. Łukasza Plata.

Kim jest optyk?

Optyk z kolei nie jest lekarzem. Nie może więc przeprowadzać badań. Do jego głównych obowiązków należy wykonywanie okularów na podstawie recepty wystawionej przez okulistę – a więc zadania czysto techniczne. Szlifuje soczewki okularowe w taki sposób, by pasowały do wybranej przez klienta salonu optycznego oprawki, a jednocześnie gwarantowały idealne widzenie.

Optyk może też zajmować się pomaganiem klientom w doborze odpowiednich oprawek, a nawet soczewek okularowych. Dzięki swojej wiedzy potrafi wybrać np. odpowiedni indeks soczewek, powłoki, w które mają być wyposażone, a także średnicę soczewek – po to, by idealnie pasowała do kupowanej przez klienta oprawy. Poza tym może pomóc w doborze soczewek kontaktowych i przekazać klientowi niezbędną wiedzę na temat ich właściwej pielęgnacji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.