Rola blokad w ustawianiu rozrządu
Chociaż wymiana paska rozrządu może wydawać się zadaniem banalnym o tym, że wcale tak nie jest, możemy przekonać się już na podstawie cen wykonania takiej usługi w warsztatach mechanicznych. Jednak na takich naprawach nie warto oszczędzać. Próby samodzielnej ingerencji w rozrząd zawsze niosą ze sobą poważne ryzyko uszkodzenia całego silnika, a prawidłowe przeprowadzenie naprawy wymaga dużej wiedzy i użycia profesjonalnych narzędzi warsztatowych.
Głównym składnikiem kosztów wymiany paska rozrządu w warsztacie samochodowym jest robocizna. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę odpowiedzialność, jaka spoczywa na mechaniku, zakres wymaganej wiedzy i specyfikę sprzętu, niezbędnego do prawidłowego ustawienia rozrządu. Jednym z podstawowych narzędzi będzie tu blokada rozrządu.Rola paska rozrządu
Układ rozrządu w silnikach tłokowych służy sterowaniu elementami, które doprowadzają ładunek do cylindra silnika i usuwają z niego spaliny. Bez względu na typ rozrządu, jego układ zawsze napędzany jest wałem korbowym przez pasek zębaty bądź łańcuch. Niestety z czasem i przejechanymi kilometrami pasek zużywa się. W przypadku silników kolizyjnych, zerwanie paska rozrządu prowadzi do kolizji między zaworem a tłokiem. W takiej sytuacji naprawa nie będzie ograniczała się do wymiany rozrządu, gdyż uszkodzeniu może ulec cały silnik. Dlatego podczas przeglądów warto zwracać uwagę na ten element i w miarę potrzeby – wymieniać pasek z odpowiednim wyprzedzeniem.Wymiana paska i ustawienie rozrządu
Do zderzenia tłoków z zaworami może dojść nie tylko w sytuacji zerwania paska, ale także w efekcie nieprawidłowego ustawienia rozrządu podczas jego wymiany. Co ważne, błędy przy wymianie paska nie zawsze są dostrzegalne od razu, niekiedy mogą ujawnić się po przejechaniu nawet kilku tysięcy km – mówi ekspert z firmy DARKOMP.Jednym z podstawowych narzędzi, które pomagają mechanikom uniknąć błędów podczas ustawiania rozrządu, jest właśnie blokada. Element ten pozwala unieruchomić mechanizm, dzięki czemu możliwa jest pełna kontrola nad przebiegiem prac. Sposoby unieruchomienia rozrządu różnią się w zależności od modelu silnika, a zatem do pracy z różnymi markami samochodów będziemy potrzebowali innych blokad. W sklepach z wyposażeniem warsztatów samochodowych możemy znaleźć szeroki wybór takich narzędzi, w tym specyficzne blokady rozrządu BMW czy Citroena. Poza tym do naprawy będzie potrzebny zestaw kluczy, w tym klucz dynamometryczny, ściągacz, a w przypadku niektórych (zwłaszcza nowszych) modeli cały zestaw do pracy na rozrządzie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana