Podstawowa wiedza na temat budowy i zasad działania zacisków hamulcowych
Zacisk hamulcowy jest jednym z głównych elementów hamulca tarczowego wykorzystywanego w samochodach osobowych, ciężarowych, autobusach oraz innych pojazdach mechanicznych. Od pracy zacisków uzależniona jest długość drogi hamowania. Działanie zacisków jest możliwe dzięki specyficznym elementom konstrukcyjnym, które wzajemnie się uzupełniają. Czym charakteryzują się poprawnie pracujące zaciski hamulcowe?
Konstrukcja zacisków hamulcowych – najważniejsze informacje
W pojazdach najczęściej wykorzystywane są zaciski pływające z żeliwa lub zaciski stałe. Zacisk hamulcowy jest trwale przymocowany do zwrotnicy koła. Podstawowy element konstrukcyjny stanowią klocki hamulcowe będące częścią bierną hamulców tarczowych. Równie istotną funkcję pełnią tłoczki. Ich zadaniem jest dopchnięcie klocków do elementu czynnego, a więc tarczy hamulcowej. Oprócz tego zacisk hamulcowy składa się z części dodatkowych. Należą do nich gumowa osłona prowadnicy, śruba do mocowania tarczy hamulcowej, a także śruba prowadnicy zacisku hamulcowego. Wszystkie elementy są połączone w taki sposób, aby cały mechanizm działał sprawnie i bezawaryjnie. Zużycie któregokolwiek z nich może zakłócić pracę układu hamulcowego.
Zasady działania zacisków hamulcowych
Aby zrozumieć funkcjonowanie zacisków hamulcowych, należy dokładniej przyjrzeć się poszczególnym elementom budowy. Tarcza będąca częścią czynną układu hamulcowego obraca się wraz z kołem, do którego jest przymocowana w sposób sztywny. Po naciśnięciu hamulca tłoczek zacisku wysuwa się, a następnie dopycha klocki do tarczy. Mechanizm ten powoduje, że energia kinetyczna pojazdu przekształca się w energię cieplną. Duże znaczenie ma tutaj siła tarcia. Klocki hamulcowe umieszczone w zacisku zostają dociśnięte do obu stron tarczy, co powoduje zatrzymanie kół samochodu. Za dociskanie odpowiedzialne są wspomniane już wcześniej tłoki. Aby układ działał bez zarzutów, należy regularnie wymieniać poszczególne części. Najlepiej zakupić je u renomowanych dystrybutorów, takich jak Bromsok Trucks Company. Oprócz tłoków ważną rolę odgrywa obudowa zacisku, która porusza się w przeciwną stronę, dzięki czemu dociska drugi z klocków hamulcowych.
Jak zapobiec awarii zacisków hamulcowych?
Usterki układu hamulcowego są niezwykle niebezpieczne, ponieważ wydłużają drogę hamowania. Dlatego też należy regularnie wykonywać przeglądy techniczne zacisków hamulcowych. Bardzo istotna jest okresowa wymiana płynu hamulcowego. Z kolei w przypadku zużycia lub zniszczenia którejkolwiek części, trzeba natychmiast zlikwidować usterkę. Jeśli to niemożliwe, konieczne jest zakupienie nowego, sprawnego elementu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana