Artykuł sponsorowany

Przygotowania do badania sprawozdania finansowego firmy

Przygotowania do badania sprawozdania finansowego firmy

Każde sprawozdanie finansowe firmy musi zostać przebadane przez biegłego rewidenta w celu ustalenia, czy sporządzono je prawidłowo i rzetelnie. Warto wiedzieć na co zwrócona zostanie szczególna uwaga, aby uniknąć błędów i nie pozostawić wątpliwości co do przejrzystości finansów przedsiębiorstwa.

W jakim celu przeprowadza się badanie sprawozdania?

- Celem badania sprawozdania przez biegłego jest stwierdzeniem, czy dany dokument został wykonany poprawnie – wyjaśnia specjalista z Biura Rachunkowo-Księgowego Plus.
Uwzględnia się w nim:
  • Zgodność z księgami rachunkowymi oraz prawidłowość tych ksiąg
  • Zgodność z zasadami rachunkowości, określonymi ustawą
  • Zgodnie z dotyczącymi danej jednostki przepisami, statutem lub umową
  • Zawartość wszystkich istotnych dla oceny jednostki informacji
Przeprowadzaniem badania zajmuje się biegły rewident, który powinien w każdym przypadku zachować swoją bezstronność i niezależność. Niemniej należy pamiętać, że osoba taka w czasie badania często nawiązuje kontakt z pracownikami oraz kadrą zarządzającą jednostki i jego ostateczna ocena uzależniona jest od tego, jak wygląda kontakt między wszystkimi tymi osobami.

Dlaczego współpraca z biegłym jest tak istotna?

W czasie przeprowadzania badania biegły rewident bardzo często współpracuje z osobami związanymi z firmą – jest to najlepsza metoda zrozumienia, w jaki sposób funkcjonuje dany podmiot. Każda osoba zatrudniona w firmie może zostać wezwana przez biegłego w celu udzielenia mu informacji na temat działalności firmy – od pracowników, przez prawników, informatyków, księgowych, doradców aż do kadry kierowniczej. Na prośbę biegłego przygotowują oni potrzebne dane oraz zestawienia. Warto zadbać o to, by współpraca między pracownikami a biegłymi zachodziła sprawnie i w dobrych relacjach, gdyż wszelkie zaburzenia tego procesu mogą prowadzić do powstania luk informacyjnych i tym samym podejrzenia nieprawidłowości w przedstawionym sprawozdaniu.

Udostępnianie informacji

Podczas badania sprawozdania firma jest zobowiązana dostarczyć rewidentowi wszelkich związanych ze sprawą dokumentów – dzięki temu rewident jest w stanie zapoznać się z przeprowadzanymi przez firmę transakcjami. W grupie dokumentów, które interesują rewidentów znajdują się między innymi: księgi rachunkowe, umowy handlowe i bankowe, których stroną jest badania firma i uchwały z posiedzenie zarządu czy rady nadzorczej. Firma nie powinna przy tym martwić się o ujawnienie istotnych informacji handlowych, gdyż rewident zobowiązany jest do zachowania tajemnicy służbowej. Wyjątkiem są jedynie sytuacje, kiedy pozyskane informacje wskazują na to, że firma celowo dopuściła się oszustwa – wtedy jednak sprawa powinna zostać obszernie udokumentowana i poparta dowodami.  

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.