Problematyka ochrony na statku. Opis szkolenia
Międzynarodowa konwencja Standards of Training, Certification and Watchkeeping, w skrócie STCW określa wymagania w zakresie szkoleń dla marynarzy oraz wydawania świadectw i pełnienia wacht. Jedno z jej prawideł dotyczy szkolenia z zagadnień problematyki ochrony na statku. Na czym polega takie szkolenie? Jakie zagadnienia podejmuje i kto musi je odbyć?
Problematyka ochrony na statku – informacje podstawowe
Konwencja STCW została oficjalnie przyjęta w Londynie 7 lipca 1978 roku. W naszym kraju zaś opublikowano ją w 1984 roku. Każda jednostka żeglugi międzynarodowej zobligowana jest do ścisłego przestrzegania jej zapisów, a narodowe urzędy morskie muszą egzekwować wszystkie jej postanowienia.
Problematyka ochrony na statku, czyli Security Awareness należy do kursów podstawowych, obowiązkowych dla osób, pracujących na morzu. Armatorzy organizują kurs dla przyszłych pracowników we własnym zakresie bądź wymagają dokumentów, poświadczających jego odbycie przed podpisaniem kontraktu.
Aby móc przejść szkolenie z zakresu problematyki ochrony na statku należy osiągnąć pełnoletniość.
Jak wygląda program takiego szkolenia?
Program szkolenia, dotyczącego zagadnień z zakresu problematyki ochrony na statku, realizowany jest w oparciu o Ramowy Programy Przeszkoleń w Zakresie Bezpieczeństwa i Ochrony, który stanowi załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 05 lutego 2014 roku (Dz.U. 2014 r. poz. 239.). Według niego każdy uczestnik szkolenia powinien umieć rozpoznać zagrożenia dla bezpieczeństwa statku, a następnie wybrać i przeprowadzić odpowiednią procedurę bezpieczeństwa.
Aby mógł tego dokonać, uczestnik szkolenia musi posiadać podstawową znajomość terminów roboczych oraz definicji z zakresu ochrony na morzu wraz z elementami, odnoszącymi się bezpośrednio do aktów piractwa czy rozboju. Ponadto musi wykazać się podstawową znajomością istniejących poziomów ochrony na morzu oraz mieć świadomość ich wpływu na środki ochrony i procedury, które są powszechnie stosowane tak na statkach, jak i w obiektach portowych – tłumaczy ekspert, nasz rozmówca z Ośrodka Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Gdyni.
Jakimi jeszcze umiejętnościami musi wykazać się uczestnik kursu?
Z pewnością musi on umieć rozpoznawać rodzaje broni oraz wykrywać niebezpieczne urządzenia. Powinien umieć również przewidzieć i ocenić szkody, mogące powstać na skutek ich użycia. W takich sytuacjach niezwykle istotna jest bowiem świadomość niebezpieczeństwa, rozpoznawanie zagrożeń dla ochrony statku oraz szybkie i sprawne podejmowanie właściwych decyzji. Podczas tego typu działań naturalnie konieczna jest znajomość planów awaryjnych związanych z ochroną danej jednostki – wyjaśnia nasz rozmówca.
Problematyka ochrony na statku – gdzie, jak i za ile?
Kursy tego typu przeprowadzają profesjonalne ośrodki szkoleniowe posiadające uznanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Śródlądowej. Terminy poszczególnych kursów znajdziemy na ich stronach internetowych, a ich ceny mogą się różnić w zależności od wybranej placówki. Najczęściej jednak koszt takiego szkolenia wynosi 200 zł.
Zajęcia przeprowadzają doświadczeni i wykwalifikowani wykładowcy. Po ukończeniu kursu każdy uczestnik otrzymuje certyfikat – Świadectwo przeszkolenia w zakresie problematyki ochrony na statku, czyli Certificate of Proficiency in Security Awareness, który nie podlega uaktualnieniu, a jego ważność jest bezterminowa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana