Artykuł sponsorowany

Otwarte czy zamknięte? Jakie szkolenia będą najbardziej efektywne dla pracowników?

Otwarte czy zamknięte? Jakie szkolenia będą najbardziej efektywne dla pracowników?

Udział w szkoleniu to najskuteczniejszy sposób na podniesienie kompetencji w wybranej dziedzinie. Wśród szkoleń dostępnych na rynku można spotkać kilka ich rodzajów. Bardzo popularnym rozróżnieniem jest klasyfikowanie szkoleń jako otwartych lub zamkniętych. Każde z nich jest skierowane do uczestników o nieco innym profilu, każde też może się lepiej sprawdzić w zależności od tego, jakie potrzeby szkoleniowe występują w konkretnej firmie.

Dlaczego szkolenia są niezbędne i jakie są ich rodzaje?

Kompetencje pracowników są jednym z najcenniejszych zasobów każdej firmy. Niezależnie od profilu prowadzonej działalności, jej skali czy docelowej grupy obsługiwanych klientów o ostatecznym wyniku zawsze decydują umiejętności człowieka wykonującego usługę, czy wytwarzającego określony produkt. Jednocześnie obszar związany z wiedzą i jej praktycznym zastosowaniem jest dziedziną, w której najłatwiej można uzyskać poprawę efektywności działania za sprawą dobrze dobranych do potrzeb szkoleń.

Działalność szkoleniowa pozwala zarówno na dostarczenie fachowej wiedzy, jak i na praktyczne ćwiczenie jej zastosowania. Właściwy dobór tematyki prowadzonych zajęć oraz stosowanie nowoczesnych, aktywnych metod szkoleniowych daje możliwość pełnego zaangażowania słuchaczy i sprawienia, że uzyskane efekty będą trwałe i realnie wpłyną na sposób funkcjonowania uczestników. Dobrze zaplanowane i poprowadzone szkolenia to również szansa podniesienia zaangażowania i motywacji pracowników – wylicza przedstawiciel firmy Vademecum, która specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń dla firm.

Istnieje wiele typów szkoleń nakierowanych na określone typy kompetencji. Jednym z najpopularniejszych podziałów szkoleń jest ich klasyfikacja ze względu na rodzaj prezentowanego materiału. Zgodnie z nim szkolenia mogą być nakierowane na tzw. umiejętności twarde, czyli ściśle związane z konkretną dziedziną, np. księgowością, inżynierią, obowiązującymi w jakiejś dziedzinie przepisami czy obsługą konkretnych urządzeń. Szkolenia dotyczące tzw. umiejętności miękkich są skoncentrowane na współpracy z innymi ludźmi, nawiązywaniu relacji ze współpracownikami i klientami, wzajemnej komunikacji czy zdolności rozwiązywania różnych trudnych sytuacji, np. związanych z konfliktami. Każde dobre szkolenie zawiera elementy z obu tych obszarów, choć w różnym zakresie, w zależności od potrzeb użytkowników. Bardzo popularną klasyfikacją szkoleń jest również wyróżnianie szkoleń zamkniętych oraz otwartych.

Charakterystyka szkoleń zamkniętych i otwartych

Szkolenia otwarte są organizowane w taki sposób, że może w nich wziąć udział dowolna osoba, które spełni określone kryteria i wyrazi taką chęć. Firmy szkoleniowe mają zwykle w swojej ofercie cały katalog takich szkoleń, które są organizowane z różną częstotliwością i skierowane „do wszystkich  chętnych”. W zajęciach tego rodzaju często biorą udział zarówno osoby prywatne, które chcą podnieść swoje kompetencje w jakiejś dziedzinie, jak i firmy kierujące na nie swoich wybranych pracowników.

Firma korzystająca z możliwości oddelegowania pracowników na szkolenie otwarte, zwykle podejmuje taką decyzję wówczas, gdy jest ono potrzebne ograniczonej liczbie osób. W wielu przypadkach na tego rodzaju zajęcia kierowani są zatrudnieni w danym przedsiębiorstwie specjaliści z danej dziedziny czy też osoby zajmujące się jakimś zagadnieniem. Stosunkowo często ze szkoleń otwartych przedsiębiorstwo korzysta wtedy, gdy w jakimś obszarze zmieniają się uregulowania prawne albo wówczas, gdy pracownicy mają przejąć nowe obowiązki.

Szkolenia zamknięte mają innych charakter i są organizowane specjalnie dla wybranej grupy uczestników, zwykle zatrudnionych w tej samej firmie. Choć zakres takich szkoleń może być praktycznie dowolny, to są one organizowane wówczas, gdy nowe kompetencje są potrzebne większej licznie osób. Na szkolenie zamknięte firmy decydują się również wtedy, kiedy poruszana na szkoleniu tematyka może ściśle wiązać się obszarami, które powinny zostać objęte tajemnicą. Tego typu szkolenia są wybierane wówczas, gdy firmie zależy na tym, by w ramach zajęć uczestnicy mogli swobodnie omawiać kwestie dotyczące przyszłych planów firmy, podejmowanych działań czy jej bieżącej sytuacji.

Szkolenia zamknięte dają znacznie szersze możliwości dopasowania programu do potrzeb osób biorących w nich udział. W przypadku szkoleń otwartych program jest zawsze ustalony wcześniej i najczęściej powtarza się w kolejnych edycjach. Choć istnieją pewne możliwości dopasowania prezentowanych treści do konkretnej grupy, to siłą rzeczy są one ograniczone.

Szkolenie zamknięte może być znacznie bardziej efektywne, ponieważ nic nie stoi na przeszkodzie, by poprzedzić je dokładnym badaniem potrzeb szkoleniowych uczestników, a cały program układać wykorzystując zdobyte w ten sposób informacje. Dzięki temu istnieje możliwość ścisłego dopasowania zakresu materiału, tak by nie tracić czasu na powtarzanie rzeczy dobrze znanych, a także poziomu ich zaawansowania i np. w razie takiej potrzeby skupić się na podawaniu szczegółów czy dopracowywaniu poszczególnych technik.

Efektywność szkolenia zamkniętego będzie również wyższa, jeśli zostanie przeprowadzona odpowiednia ocena jego skuteczności, a wnioski zostaną wykorzystane w planowaniu dalszych działań.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.