Artykuł sponsorowany

Ograniczanie zatorów płatniczych – zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

Ograniczanie zatorów płatniczych – zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

Zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych zostały wprowadzone na początku 2020 roku. Ich głównym celem jest dostosowanie istniejących regulacji do zmian, jakie zachodzą w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. Zmiany dotyczą między innymi: stawek odsetek za opóźnienia, ustalania terminów płatności, a także prawa wierzyciela do rekompensaty. Podstawowym celem nowelizacji jest optymalizacja rozliczeń handlowych między przedsiębiorcami z sektora MŚP oraz wielkimi korporacjami, a w konsekwencji zniwelowanie zjawiska zatorów płatniczych do minimum. Jakie treści zostały zawarte w znowelizowanych artykułach?

Definicje przedsiębiorstw a terminy zobowiązań

Jedną z najbardziej znaczących zmian w ustawie jest doprecyzowanie definicji przedsiębiorstw, poprzez odesłanie do stosownej regulacji prawa europejskiego. Ustawa wyodrębnia: mikro, małe, średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Podział został dokonany według następujących kryteriów: ilości pracowników, rocznego obrotu lub sumy bilansowej przedsiębiorstwa.

Przyjęte w ustawie definicje przedsiębiorstw mają wpływ na zmianę sposobu ustalania terminów płatności. Nowelizacja wprowadza m.in. zakaz ustalania terminu płatności dłuższego niż 60 dni w przypadku, gdy dłużnikiem jest przedsiębiorstwo duże, a wierzycielem – przedsiębiorstwo należące do sektora MŚP. W przypadku problemów z interpretacją wprowadzonych zmian warto zwrócić się o pomoc do specjalisty.

Jak tłumaczy ekspert z Kancelarii Adwokackiej Adwokat Tomasz Staszak: Prawo gospodarcze i handlowe to zagadnienia, które w szczególny sposób dotyczą przedsiębiorców. Niezależnie od tego, czym zajmuje się przedsiębiorstwo, w jego działalności prędzej czy później, pojawią się problemy z płatnościami od kontrahentów Jeśli zajmujesz się sprzedażą towarów lub usług, regulacje zawarte w ustawie o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych mogą okazać niezbędne w celu dyscyplinowania nierzetelnych partnerów biznesowych.

Zmiany stawek odsetek za opóźnienia w transakcjach handlowych

Wprowadzona w styczniu 2020 roku nowelizacja Ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych jest kolejną próbą zapobieganiu praktyce  nieuczciwego kredytowania się przez przedsiębiorców kosztem ich dostawców. Aby wzmocnić pozycję wierzycieli, ustalono nowe stawki odsetek za opóźnienia w transakcjach handlowych. Zgodnie z nowym brzmieniem ustawy stawki odsetek za opóźnienia zostały podwyższone.

W przypadku nieuregulowania płatności i dalszego opóźniania w zapłacie wierzyciel, dochodząc zapłaty przed sądem ma prawo starać się o dodatkowe odszkodowanie. Prawo  umożliwia przedsiębiorcom uzyskanie rekompensaty za koszty odzyskiwania należności. Kwota odszkodowania jest uzależniona od wartości należności.

Konsekwencje nadmiernego opóźniania płatności w transakcjach handlowych przez duże przedsiębiorstwa

W ustawie wprowadzono mechanizm dyscyplinowania dużych przedsiębiorców, którzy wykorzystując swoją pozycję rynkową, skłonni byli w przeszłości celowo opóźniać się z rozliczeniami na rzecz ich dostawców. Zgodnie z ustawą nadmierne opóźnianie to sytuacja, w której suma wartości niespełnionych lub spełnionych po terminie świadczeń pieniężnych dużego przedsiębiorcy wynosi przynajmniej 2 000 000 zł.  W przypadku podejrzenia wystąpienia nadmiernego opóźniania, możliwym jest zainicjowanie stosownego postępowania przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mającego na celu potwierdzenie występowania opóźnień i nałożenie odpowiednich sankcji na dłużnika.

Najdalej idącą konsekwencją potwierdzenia nadmiernego opóźniania jest możliwość nałożenia na dużego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK kary pieniężnej. Jej wysokość jest uzależniona m.in. od wartości niespełnionych lub spełnionych po terminie świadczeń, jak również od wysokości przychodu osiągniętego przez dłużnika w poprzednim roku podatkowym.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.