Najczęstsze błędy popełniane przez kursantów uczących się jeździć
Praktyczna nauka prowadzenia samochodu jest etapem przygotowania się do egzaminu na prawo jazdy. Początkujący, który zaledwie kilka razy zasiadali za kierownicą i nie opanowali jeszcze tej umiejętności, zazwyczaj popełniają mniej lub bardziej poważne błędy. Ich analiza jest wskazówką, na co warto zwrócić uwagę podczas szkolenia i na trening jakich umiejętności przeznaczyć więcej czasu.
Praktyczna nauka jazdy jako jeden z etapów szkolenia
Tradycyjne kursy na prawo jazdy kategorii B obejmują część teoretyczną w formie wykładów oraz praktykę. Podczas pierwszej przyszli kierowcy poznają wszystkie zasady poruszania się po drogach, a także opanowują znajomość znaków drogowych, udzielania pierwszej pomocy czy podstaw mechaniki pojazdu. Teoria nie zapewnia jednak umiejętności prowadzenia pojazdu w ruchu ulicznym, w którym pojawiają się nieprzewidziane sytuacje, a reakcję ogranicza stres. Z tego powodu ważnym etapem szkolenia na kursach prowadzonych przez Szkoły Jazdy PZM jest część praktyczna. Pozwala ona nie tylko zweryfikować to, czego kandydat nauczyć się na wykładach, ale też sprawdzić, czy potrafi on zastosować tę wiedzę w realnych sytuacjach.
Jak to zwykle bywa, za pierwszym razem nie wszystkie manewry wychodzą doskonale. Dla wielu przyszłych kierowców problemem jest nie tylko poprawne uruchomienie silnika czy zaparkowanie tyłem, ale przede wszystkim umiejętność obserwacji wszystkich elementów, jakie pojawiają się na drodze oraz podejmowania szybkich decyzji. Ponieważ jedne czynności udają się lepiej, a inne trudniej opanować, istotne jest określenie, które z nich sprawiają najwięcej problemów. Dzięki temu instruktor może dostosować szkolenie do potrzeby ich wytrenowania lub też przyszły kierowca przećwiczy je podczas jazd doszkalających.
Typowe błędy popełniane przez kursantów
Błędy, które instruktorzy zauważają u kursantów podczas jazdy po placu manewrowym lub w ruchu ulicznym, można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to wszelkie nieprawidłowości, jakie wynikają z niedostatecznego opanowania sztuki prowadzenia pojazdu. W tej grupie można wymienić:
- błędne operowanie pedałem hamulca głównego, które sprowadza się do zbyt gwałtownego i mocnego wciśnięcia pedału podczas zatrzymywania (tzw. ciężka noga),
- nieprawidłowe operowanie pedałem sprzęgła – szarpanie, które prowadzi do gaśnięcia silnika,
- nieprawidłowe ruszanie z miejsca,
- błędy w technice jazdy, w tym m.in. nieprawidłowa zmiana lub redukowanie biegów.
Znacznie więcej pomyłek popełniają kursanci w zakresie stosowania zasad przepisów drogowych i uczestnictwa w ruchu. Wiele z nich wynika też z nieopanowania tempa reakcji i spowolnionego podejmowania decyzji. Przykładem tego ostatniego są np. zbyt późne ruszanie miejsca po zmianie świateł czy zapominanie o uruchomieniu kierunkowskazów podczas zmiany pasa ruchu lub skręcania. Inne błędy popełniane przez kursantów to:
- zbyt wolna jazda,
- jazda przy samej krawędzi jezdni,
- jazda po niewłaściwym pasie ruchu,
- nieumiejętna zmiana pasa ruchu,
- zbyt późna sygnalizacja zmiany pasa ruchu lub skrętu,
- niewłaściwa reakcja na sygnalizację świetlną,
- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach równorzędnych,
- lekceważenie poziomych i pionowych znaków drogowych,
- nieprawidłowa ocena odległości między pojazdami,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu,
- błędna ocena sytuacji na drodze.
Wiele z wymienionych błędów jest efektem braku doświadczenia i wynikiem niepewności, z jaką kursant siada za kierownicą. Często nauka intuicyjnego myślenia jest trudniejsza od nawyku analizowania w myślach każdej sytuacji, co w konsekwencji spowalnia czas reakcji i prowadzi do popełniania błędów. Sposobem na te niedociągnięcia jest trening.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana