Artykuł sponsorowany

Maglownica w samochodzie. Charakterystyka

Maglownica w samochodzie. Charakterystyka

Odpowiednia sterowność każdego pojazdu wpływa bezpośrednio na właściwy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Samochód powinien jechać dokładnie tam, gdzie chce kierowca. Pojazd w pełni bezpieczny musi przede wszystkim szybko reagować na każdy ruch kierownicy. W tym celu jej przekładnia, jak również pozostałe części podzespołów muszą ze sobą współgrać i poprawnie działać.

Przekładnia kierownicy – jak działa?

Przekładnia kierownicy nazywana jest również maglownicą. Jest to część podzespołów mechanicznych, które odpowiedzialne są za przekazywanie na koła (przednie) wszelkich ruchów, jakie wykonywane są za pomocą kierownicy. Maglownica odpowiedzialna jest zatem za możliwość skrętu pojazdu. Do pewnego momentu samochody były wyposażone wyłącznie w maglownicę – dlatego manewrowanie nimi było bardzo trudne, szczególnie podczas parkowania samochodu. Na szczęście stosunkowo szybko zaradzono temu problemowi poprzez zastosowanie tak zwanego wspomagania kierownicy. Na początku stosowano wyłącznie wspomagania hydrauliczne, następnie elektrohydrauliczne, a obecnie stosuje się wyłącznie system elektryczny EPS/EPAS. Dzięki niemu działanie maglownicy zostało mocno poprawione, a do skrętu nie trzeba używać już tyle siły, co poprzednio.

Maglownica zębatkowa w samochodzie

Można spotkać się z dwoma rodzajami maglownic – ślimakową oraz zębatkową. Maglownica ślimakowa nie jest już jednak stosowana w pojazdach, jej miejsce skutecznie zastąpił drugi rodzaj – maglownica zębatkowa. Przekładnia zębatkowa ma stosunkowo prostą budowę. Jej zaletami są:

  • niewielkie rozmiary,
  • niski koszt produkcji.

Najważniejsze jest jednak to, że idealnie oddaje ruch kierownicy, co wpływa na szybką reakcję kierowcy. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tymi elementami, zgodnie z założeniami producentów maglownica zębatkowa powinna wystarczyć na cały okres użytkowania pojazdu – jednak nie zawsze tak jest.

Jaką wytrzymałość ma maglownica samochodowa?

Zębatkowa przekładnia została zaprojektowana w taki sposób, aby była w stanie wytrzymać przebieg samochodu do 100 tysięcy kilometrów. Jednak w praktyce bardzo często konieczność jej wymiany lub naprawy można zaobserwować już po 50-70 tysiącach kilometrów. Dzieje się tak głównie za sprawą przeciążeń, jakim jest poddawana – np. podczas przejazdu przez progi zwalniające czy ubytki w jezdni. Uszkodzenie maglownicy objawia się przez powstanie „luzu na kierownicy”. Niejednokrotnie można zaobserwować również bardzo charakterystyczny dźwięk pukania podczas wykonywania skrętów.

Decyzja o podjęciu regeneracji uszkodzonego elementu lub wymianie na nowy zależy od indywidualnych preferencji. Bardzo często koszt zakupu nowej części jest bardzo wysoki i może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Dużo tańszym rozwiązaniem jest zlecenie regeneracji komponentu. Wówczas – w zależności od warsztatu – za usługę zapłacić trzeba od kilkuset złotych do tysiąca.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.