Maglownica w samochodzie. Charakterystyka
Odpowiednia sterowność każdego pojazdu wpływa bezpośrednio na właściwy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Samochód powinien jechać dokładnie tam, gdzie chce kierowca. Pojazd w pełni bezpieczny musi przede wszystkim szybko reagować na każdy ruch kierownicy. W tym celu jej przekładnia, jak również pozostałe części podzespołów muszą ze sobą współgrać i poprawnie działać.
Przekładnia kierownicy – jak działa?
Przekładnia kierownicy nazywana jest również maglownicą. Jest to część podzespołów mechanicznych, które odpowiedzialne są za przekazywanie na koła (przednie) wszelkich ruchów, jakie wykonywane są za pomocą kierownicy. Maglownica odpowiedzialna jest zatem za możliwość skrętu pojazdu. Do pewnego momentu samochody były wyposażone wyłącznie w maglownicę – dlatego manewrowanie nimi było bardzo trudne, szczególnie podczas parkowania samochodu. Na szczęście stosunkowo szybko zaradzono temu problemowi poprzez zastosowanie tak zwanego wspomagania kierownicy. Na początku stosowano wyłącznie wspomagania hydrauliczne, następnie elektrohydrauliczne, a obecnie stosuje się wyłącznie system elektryczny EPS/EPAS. Dzięki niemu działanie maglownicy zostało mocno poprawione, a do skrętu nie trzeba używać już tyle siły, co poprzednio.
Maglownica zębatkowa w samochodzie
Można spotkać się z dwoma rodzajami maglownic – ślimakową oraz zębatkową. Maglownica ślimakowa nie jest już jednak stosowana w pojazdach, jej miejsce skutecznie zastąpił drugi rodzaj – maglownica zębatkowa. Przekładnia zębatkowa ma stosunkowo prostą budowę. Jej zaletami są:
- niewielkie rozmiary,
- niski koszt produkcji.
Najważniejsze jest jednak to, że idealnie oddaje ruch kierownicy, co wpływa na szybką reakcję kierowcy. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tymi elementami, zgodnie z założeniami producentów maglownica zębatkowa powinna wystarczyć na cały okres użytkowania pojazdu – jednak nie zawsze tak jest.
Jaką wytrzymałość ma maglownica samochodowa?
Zębatkowa przekładnia została zaprojektowana w taki sposób, aby była w stanie wytrzymać przebieg samochodu do 100 tysięcy kilometrów. Jednak w praktyce bardzo często konieczność jej wymiany lub naprawy można zaobserwować już po 50-70 tysiącach kilometrów. Dzieje się tak głównie za sprawą przeciążeń, jakim jest poddawana – np. podczas przejazdu przez progi zwalniające czy ubytki w jezdni. Uszkodzenie maglownicy objawia się przez powstanie „luzu na kierownicy”. Niejednokrotnie można zaobserwować również bardzo charakterystyczny dźwięk pukania podczas wykonywania skrętów.
Decyzja o podjęciu regeneracji uszkodzonego elementu lub wymianie na nowy zależy od indywidualnych preferencji. Bardzo często koszt zakupu nowej części jest bardzo wysoki i może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Dużo tańszym rozwiązaniem jest zlecenie regeneracji komponentu. Wówczas – w zależności od warsztatu – za usługę zapłacić trzeba od kilkuset złotych do tysiąca.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana