Na czym polega znakowanie narzędzi?
Znakowanie narzędzi polega na naniesieniu kodu kreskowego, numeru fabrycznego, daty produkcji czy logotypu na nieoznaczone produkty. Najpopularniejsze jest znakowanie laserowe. W przeciwieństwie do grawerowania, znakowanie prawie nie usuwa materiału tylko powoduje jego odbarwienie. Jest więc niemal niewyczuwalne w dotyku. Dzięki temu stosuje się je również w małych przedmiotach.
Czym charakteryzuje się znakowanie laserowe?
Znakowanie za pomocą lasera jest najlepszą metodą do nanoszenia nadruku. Laser umożliwia znakowanie zarówno na powierzchniach miękkich jak i twardych. Narzędzia mogą posiadać elementy wykonane z metalu, tworzyw sztucznych, drewna, skóry czy szkła. Jak tłumaczy specjalista z firmy Powergraw:Promień laserowy jest w stanie usunąć zewnętrzną warstwę materiału, co pozwala nadać określony kształt znaku. Dzieje się to dzięki zmianom termofizycznym lub termochemicznym, które zachodzą na powierzchni warstwy. Niektóre materiały potrzebują jednak wrażliwych na światło lasera domieszek w postaci pigmentów lub masterbaczy.
Na jakich materiałach można nanieść oznaczenie?
W zależności od materiału, na którym wykonuje się znakowanie, dobierany jest odpowiedni typ lasera. W metalach oraz tlenkach metali najlepiej sprawdzają się lasery włóknowe typu fiber. Jest to również dobre rozwiązanie w przypadku silikonów, ceramiki czy skóry. Wyższą szczegółowość można uzyskać za pomocą lasera typu Nd:YAG. Oba te lasery charakteryzuje wszechstronność, duża moc oraz niskie koszty eksploatacji. Do znakowania tworzyw żaroodpornych oraz szkła stosuje się lasery UV. Jest to typ zimnego znakowania, który wykorzystuje efekt fotochemiczny. Natomiast do znakowania materiałów organicznych, takich jak drewno, papier, guma, kompozyty czy tworzywo, stosuje się laser CO2.Kiedy znakuje się narzędzia?
Znakowanie narzędzi ma bardzo szerokie zastosowanie. Przede wszystkim umieszcza się na nich firmowe logotypy oraz nazwę, co nadaje produktowi wartość konkretnej marki. Często zaznacza się także serię produkcji, która umożliwia identyfikowalność w stosunku do innych wyrobów dostępnych w sprzedaży. Znakuje się części maszyn, narzędzia medyczne czy gadżety reklamowe. Coraz częściej stosuje się oznaczenie narzędzi zakładowych. Skutkuje to zmniejszeniem ryzyka kradzieży czy zgubienia i tym samym wpływa na odpowiedzialność osób korzystających ze wspólnych narzędzi. Jest to również bardzo pomocne rozwiązanie przy przeprowadzaniu inwentaryzacji.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana