Przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów
Chociaż coraz więcej nowoczesnych aut wyposażanych jest w automatyczne skrzynie biegów, w większości samochodów poruszających się po naszych drogach wciąż obecne są ich manualne odpowiedniki. Te intensywnie eksploatowane podzespoły narażone są na występowanie różnego rodzaju usterek. Które awarie manualnych skrzyń biegów występują najczęściej i jakie są ich przyczyny?
Typowe awarie manualnych skrzyń biegów
Objawy awarii manualnej skrzyni biegów są dość charakterystyczne i obejmują przede wszystkim ciężką i mało płynną pracę mechanizmów oraz wydawanie przez nie niepokojących dźwięków. Jakie są najczęściej spotykane usterki manualnych skrzyń biegów oraz ich główne przyczyny?
- Utrudniona zmiana biegów – problemy ze zmianą biegów mogą wynikać z nieprawidłowego smarowania i niedostatecznego poziomu oleju. Możliwe są jednak bardziej złożone przyczyny utrudnień w zmianie przełożeń związane z niewłaściwą regulacją linek, niesprawnymi wybierakami bądź uszkodzeniem synchronizatorów. W takim przypadku warto również rozważyć przyczynę leżącą poza skrzynią biegów, a mianowicie dotyczącą zużycia sprzęgła.
- Niepokojące dźwięki – często występującym objawem awarii skrzyni biegów jest specyficzne hałasowanie mechanizmów. Buczenie, zgrzyty i trzaski przy zmianie przełożeń mogą sugerować wyrobienie się łożyska lub zużycie kół zębatych.
- Wypadanie biegów – wyskakiwanie biegów to niepokojący objaw awarii, której przyczyną może być wytarcie mechanizmów na skutek niewystarczającego smarowania bądź użycia niewłaściwego oleju. Usterki mogą tu również dotyczyć kół zębatych, a mianowicie ich zużycia lub wręcz wyłamania. Warto tu również zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia poduszek znajdujących się pod skrzynią i silnikiem.
Najczęstsze przyczyny usterek w manualnych skrzyniach biegów
Chociaż za większość awarii samochodów odpowiadają ich użytkownicy, to w przypadku usterek skrzyń biegów wina leży bardzo często po stronie projektantów i konstruktorów. Okazuje się bowiem, że wadliwe działanie tych podzespołów wynika przeważnie z wad wykonawczych bądź materiałowych oraz błędów związanych z nieprawidłową konstrukcją. Powszechnym zjawiskiem jest przeciążenie mechanizmów spowodowane dużą mocą i wysokim momentem obrotowym, co jest charakterystyczne dla produkowanych obecnie silników. W rezultacie dochodzi do szybkiego zużycia części samochodowych i np. wyrobienia łożysk, co skutkuje awarią całego podzespołu. Nie oznacza to jednak, że styl jazdy kierowcy – szczególnie, jeśli jest zbyt agresywny – oraz sposób eksploatacji samochodu nie ma wpływu na stan manualnej skrzyni biegów.
Niektóre usterki, np. utrudniona zmiana biegów, wynikają właśnie z błędów leżących po stronie użytkownika pojazdu. - Mówi przedstawiciel Serwisu samochodowego Sabat z Lublina. - Jedną z głównych przyczyn awarii manualnych skrzyń biegów jest nieprawidłowe smarowanie. Niedostateczny poziom oleju skutkuje degradacją kół zębatych, dlatego tak ważne jest, by regularnie sprawdzać poziom środka smarnego, dobierać odpowiedni jego rodzaj i nie ignorować ewentualnych wycieków oleju. Warto również popracować nad stylem jazdy. Zbyt niskie obroty silnika doprowadzają do przeciążeń i w rezultacie zużycia łożysk oraz kół zębatych. Z kolei zbyt gwałtowne zmiany biegów oraz niedostateczne wciskanie pedału sprzęgła może skutkować szybszym zużyciem i uszkodzeniem synchronizatora.
Pamiętajmy, aby nie lekceważyć usterek skrzyni biegów i nie zwlekać w takiej sytuacji z wizytą w serwisie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana