Na czym polega program Mój Prąd i kto może z niego skorzystać?
Fotowoltaika w Polsce przeżywa gwałtowny rozwój. Dużą zasługę w tym ma rządowy program „Mój Prąd”, dzięki któremu łatwiej sfinansować instalację. To właśnie założenia programu zachęciły tysiące gospodarstw domowych do korzystania z energii słonecznej. Na początku lipca 2021 rusza już trzecia edycja programu, która umożliwia pozyskanie dotacji. Kto może pozyskać finansowanie z programu „Mój Prąd” i jak to zrobić?
„Mój Prąd”: dotacje do instalacji fotowoltaicznych
„Mój Prąd” to program dofinansowania mikroinstalacji fotowoltaicznych. Dofinansowanie może stanowić nawet 50% kosztów instalacji, jednak nie więcej niż 5000zł. Dotacja jest bezzwrotna, a biorąc pod uwagę wielkości montowanych w Polsce instalacji, w przypadku większości wniosków wypłacana jest maksymalna kwota. Formalności związane z pozyskiwaniem dotacji są uproszczone, a sam wniosek można złożyć przez internet bez wychodzenia z domu.
Skorzystanie z dofinansowania gwarantuje szybszy zwrot inwestycji, ponieważ obniża ostateczną cenę fotowoltaiki. Co ważne, osoby, które otrzymały dotację z programu „Mój Prąd”, nadal mogą skorzystać z dodatkowej ulgi termomodernizacyjnej, co jeszcze korzystniej wpływa na koszt montażu fotowoltaiki. Dotacji z programu nie można jednak łączyć z innymi formami wsparcia z publicznych pieniędzy, do takich form należą lokalne programy ogłoszone przez gminy lub ulga podatkowa dla rolników. Instalacja, na którą pobrano dotację, zwraca się średnio w ciągu 6-8 lat.
Kto może skorzystać z programu „Mój Prąd”?
Program skierowany jest do osób fizycznych, które montują panele w swoim domu, aby wytwarzać prąd na własny użytek, czyli prosumentów. Wniosek w ramach programu mogą złożyć osoby, które posiadają ukończoną instalację o mocy od 2-10 kW. Warunkiem jest przyłączenie jej do sieci publicznej i posiadanie licznika dwukierunkowego.
Od marca 2020 roku możliwe jest złożenie wyłącznie wniosku on-line, do którego należy dołączyć szereg dokumentów potwierdzających poniesione koszty i spełnienie warunków programu, są to:
- kopia faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
- dowód uiszczenia zapłaty faktury,
- zaświadczenie wystawione przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej z datą przyłączenia instalacji PV do sieci wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano.
Opcjonalnie, w przypadku samodzielnego montażu instalacji, należy dołączyć stosowne oświadczenie z tym związane. Trzeba jednak pamiętać, że montaż mogą wykonać wyłącznie osoby posiadające niezbędne ku temu kwalifikacje.
Do złożenia wniosku potrzebny jest profil zaufany lub e-dowód. Wnioskodawcy, którzy nie posiadają wymienionych narzędzi, mogą udzielić pełnomocnictwa do złożenia wniosku w ich imieniu. Często wniosek o dotacje w imieniu właściciela instalacji składają firmy zajmujące się ich montażem, taką działalność w województwie świętokrzyskim prowadzi firma SolarisOZE, dostawca mikroinstalacji fotowoltaicznych i innych systemów pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana