Artykuł sponsorowany

Na czym polega cross-docking?

Na czym polega cross-docking?

Cross-docinkg to obecnie jeden z bardziej popularnych, alternatywnych systemów dystrybucji towarów. Polega on na przetwarzaniu dużych, jednolitych pod względem asortymentu partii towarów na wiele różnych pakietów, dostosowanych do aktualnych potrzeb klienta. W omawianym systemie pominięte zostaje składowanie towaru w magazynie, co wiąże się ze znacznym obniżeniem kosztów.

Cross-docking jest przeładunkiem kompletacyjnym, w trakcie którego towar jest przeładowywany, przepakowywany i wysyłany do odbiorcy bezpośrednio z magazynu, bez jego magazynowania. Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Kiedy stosuje się cross-docking

Omawiany system dystrybucji towarów stosuje się w dwóch zasadniczych przypadkach:
  • towar do magazynu dostarczany jest z wielu źródeł i trafia do jednego odbiorcy
  • towar dostarczany jest z jednego miejsca i trafia do wielu odbiorców
Ponadto chętnie korzysta się z niego w transporcie paletowym, podczas przeładowywania całych palet towarów, oraz drobnicowym, gdy przeładowuje się towar, przeznaczony dla poszczególnych odbiorców. Trzecią sytuacją, w której podmioty chętnie decydują się na cross-docking, jest transport paletowy, podczas którego towar dostarcza się do magazynu na palecie, a następnie rozdziela się na zamówienia dla poszczególnych odbiorców w punkcie przeładunku. Najlepiej sprawdza się przy transporcie standardowych przesyłek o niewielkich gabarytach, umieszczanych w kartonach, montowanych na wózkach widłowych. Warto pamiętać, że do przeładunku typu cross-docking potrzebny będzie odpowiedni magazyn, taki jakim dysponuje renomowana firma Operis, zajmująca się przechowywaniem oraz składowaniem towarów. Niezbędny bowiem będzie program do synchronizacji i zintegrowania dostaw.

Zalety cross-dockingu

Cross-docking posiada szereg zalet. Obniża koszty, związane ze składowaniem towarów, skraca czas dostawy towaru do kontrahenta, zmniejsza powierzchnię magazynową i podnosi konkurencyjność firmy. Jest on szczególnie chętnie wybierany przez sklepy internetowe, ze względu na mniejsze koszty logistyczne, związane ze składowaniem towarów, tworzeniem zapasów czy ochroną magazynów. Punkty dystrybucyjne są sprawnie zaopatrywane, a towar szybciej trafia do klienta. Decydując się na cross-docking musimy jednak pamiętać, że będziemy musieli wykazać się określonymi zdolnościami. Wymaga on bowiem umiejętnego oraz skrupulatnego synchronizowania pracy różnych dostawców, stałej kontroli ilości towaru oraz szybkiego grupowania dostaw i ich przeładunku, w celu uniknięcia chaosu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.