Metody pomocy dzieciom z zaburzeniami rozwoju
Wszelkie zaburzenia rozwoju u dzieci są przeszkodą, która utrudnia codzienne funkcjonowanie, również w środowisku szkolnym. Niestety w ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost odsetka dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwoju (wśród nich: zaburzenia integracji sensorycznej, wady wymowy, nadmierna ruchliwość, autyzm). Jak pomóc dziecku wykazującemu zaburzenia rozwoju?
Bez wątpienia, jedną z najskuteczniejszych metod pomocy, pozwalających zmniejszać natężenie zaburzeń jest odpowiednio dostosowana terapia. Zajęcia terapeutyczne są jednak bardzo kosztowne, przez co dostępne nie dla każdego. W tej sytuacji można jednak skorzystać z oferty Fundacji, która służy pomocą i wsparciem dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, właśnie poprzez organizowanie zajęć terapeutycznych.
Jedną z instytucji, oferujących zajęcia terapeutyczne dla dzieci jest Fundacja Teraz My z Bytomia. Do terapii tych należy:
- terapia spektrum autyzmu
Przyczyny autyzmu w dalszym ciągu nie są do końca znane badaczom. Istnieje jednak szereg metod terapeutycznych, wspomagających rozwój osób z tym zaburzeniem. Jednym ze skutecznych sposobów, zmniejszających natężenie spektrum autyzmu jest trening umiejętności społecznych.
- terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie funkcji komunikacyjnej poprzez sukcesywne korygowanie wad wymowy, związanych między innymi z jąkaniem, niedosłuchem czy opóźnionym rozwojem mowy.
- terapia psychologiczna (inaczej psychoterapia)
Polega na intencjonalnym stosowaniu oddziaływań psychologicznych, w celu wspomagania funkcjonowania dziecka w codziennym życiu oraz jego wspieraniu w rozwoju osobistym.
- terapia surdopedagogiczna
Przeznaczona dla dzieci z wadami słuchu i zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu.
- terapia tyflopedagogiczna
Skierowana do dzieci, u których stwierdzono dysfunkcje w zakresie widzenia.
- terapia pedagogiczna
Przeznaczona dla dzieci, które borykają się ze specyficznymi trudnościami w nauce, wymagających specjalnych sposobów kształcenia. Głównym celem terapii pedagogicznej jest wszechstronny rozwój zdolności poznawczych oraz rozwój umiejętności percepcyjno-motorycznych dziecka.
- terapia integracji sensorycznej
To zestaw odpowiednio skomponowanych czynności oraz ćwiczeń, poprawiających integrację sensoryczną, czyli sposób, w jaki dziecko odbiera i porządkuje wrażenia zmysłowe, płynące z otaczającego je świata.
- biofeedback
(Inaczej biologiczne sprzężenie zwrotne). Biofeedback jest nieinwazyjną metodą terapeutyczną, polegającą na monitorowaniu zmian fizjologicznych za pomocą specjalistycznego urządzenia, odczytywaniu ich oraz zyskaniu nad nimi pewnej kontroli. Biofeedback może być stosowany między innymi w przypadku zaburzeń takich, jak autyzm czy ADHD.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana