Kiedy LPG jest opłacalne? Rachunek ekonomiczny
Samochodowe instalacje gazowe mają wśród kierowców zapewne tyle samo wiernych zwolenników, co i zagorzałych przeciwników. Nikt jednak nie powinien mieć raczej wątpliwości co do tego, że gaz jest paliwem dużo tańszym od powszechnie stosowanej benzyny. Ile możemy realnie zaoszczędzić tankując go i czy montaż LPG jest rozwiązaniem opłacalnym dla wszystkich zmotoryzowanych? Sprawdźmy to.
Ile kosztuje paliwo?
W dowolnie wybranym momencie cena paliwa gazowego utrzymuje się na poziomie około 50% ceny benzyny oraz oleju napędowego. Na chwilę obecną, tj. pod koniec lutego 2020 średnie ceny paliw w całym kraju wyglądają następująco:
Benzyna 95 – 4,85 zł/l
Benzyna 98 – 5,15 zł/l
ON – 5,05 zł/l
ON+ - 5,24 zł/l
LPG – 2,15 zł/l
A zatem nawet tankując najtańszą benzynę 95-oktanową wciąż wydajemy na litrze paliwa 2,60 złotego więcej, niż na paliwo gazowe. Choć nie wydaje się to dużo, to w skali roku różnica może okazać się ogromna, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że prawdopodobnie przed końcem miesiąca ceny wszystkim paliw znów pójdą w górę.
Zużycie paliwa
Liczby wskazują, że instalacja LPG jest dużo bardziej przyjaznym dla portfela wyborem, co jednak mówi praktyka? Wielu przeciwników LPG wskazuje, że gaz nie jest tak wydajny jak benzyna. Innymi słowy: silnik na tym samym dystansie spala objętościowo więcej gazu, niż benzyny.
- To prawda, należy jednak zauważyć, że różnice te są relatywnie niewielkie i nie wpływają na opłacalność gazu – mówi specjalista firmy Auto Gaz Śląsk - Nawet gdybyśmy założyli, że na przejechanie 100 km potrzeba 12l gazu i 10l benzyny, wciąż – przy statystycznych, aktualnych cenach – koszt takiej jazdy to 25,8 w przypadku gazu i 48,5 zł w przypadku benzyny. Przy założeniu, że corocznie pokonujemy 15 000 km - co jest średnim rocznym przebiegiem aut w Polsce - nasze oszczędności to około 3400 złotego.
Na ten rachunek niewielki wpływ ma fakt, że używając LPG wciąż musimy tankować benzynę niezbędną do rozruchu silnika.
Montaż i eksploatacja
Aby zacząć oszczędzać z pomocą gazu, musimy zdecydować się na montaż instalacji LPG. To właśnie w tym momencie wielu kierowców rezygnuje, bowiem koszt takiej modyfikacji to – w zależności od generacji instalacji oraz marki auta – od około 2000 do ponad 4000 złotych. Do tego dochodzą koszty eksploatacyjne – przeglądy, serwis oraz ewentualne naprawy czy wymiana zbiornika po wygaśnięciu homologacji. Z drugiej strony inwestycja ta, przy założeniu, że rocznie pokonujemy 15 000 km może zwrócić się w mniej niż rok.
Kiedy to się opłaca?
Jak widać po powyższych wyliczeniach, instalacja LPG jest opłacalnym wyborem dla każdego kierowcy, jednak szczególnie powinni nią zainteresować się ci, którzy spędzają za kółkiem więcej czasu i pokonują rocznie większe dystanse. W takich przypadkach nawet drogie instalacje mogą zwrócić się w przeciągu zaledwie kilku miesięcy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana