Artykuł sponsorowany

Jak skalibrować alkomat?

Jak skalibrować alkomat?

Z alkomatu korzysta się dziś w sytuacjach prywatnych i zawodowych. Natomiast trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że aby takie urządzenie dawało wiarygodne i miarodajne wyniki, musi być odpowiednio skalibrowane. Co trzeba wiedzieć o procesie kalibracji i jak wykonać taką procedurę? Co jaki czas trzeba przeprowadzić wzorcowanie alkomatu? Na te pytania odpowiada ekspert.

Kalibrowanie, czyli co takiego?

Kalibracja, zwana również wzorcowaniem, to proces, który polega na określeniu wartości, które wskazywane są przez przyrząd wzorcowy. W ten sposób porównuje się wyniki urządzenia pomiarowego z rezultatami podanymi przez wzorzec jednostki miary.

Sensor reguluje się względem oprogramowania w taki sposób, by wartość wtłaczanego powietrza z oparami alkoholu była jednakowa zarówno na wyświetlaczu alkomatu, jak i na butelce odczynnika.

W tym kontekście trzeba też powiedzieć o innym terminie, który czasem pojawia się, gdy mowa o procesie kalibracji, mianowicie o adiustacji. To z kolei czynność strojąca, której celem jest przywrócenie urządzenia do stanu, w którym dokładność pomiarowa alkomatu jest zgodna z danymi technicznymi podanymi przez producenta.

Jak przebiega proces kalibrowania alkomatu?

Podczas kalibracji określa się stopień stężenia alkoholu, po czym do alkomatu wtłaczane jest powietrze z góry ustalaną zawartością procentową substancji. W przypadku, gdy sprzęt wskaże prawidłową wartość, jest to równoznaczne z faktem że, że sensor działa prawidłowo. Jeszcze przed podjęciem jakichkolwiek analiz, trzeba wprowadzić urządzenie w tryb kalibracji, co robi się przy pomocy specjalnych pinów. 

Czynności kalibracji przeprowadzane są w odpowiednich warunkach i zazwyczaj odbywa się to przy udziale wyspecjalizowanych firm, które dysponują zaawansowanymi narzędziami, takimi jak symulator wydechu oraz wzorce stężenia alkoholu do symulatora – przekonuje ekspert z firmy Alkolab.

Teoretycznie można zrobić to samodzielnie, bez pomocy fachowców, ale w praktyce jest to mało opłacalne, bo już sam zakup wspomnianego sprzętu to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Trzeba też uwzględnić specjalistyczną wiedzę, której laikom, co zrozumiałe, po prostu brakuje. Może zatem dojść do błędów na poziomie kalibracji, co będzie przekładać się na niewłaściwy pomiar alkomatu.

Tymczasem sprawnie przeprowadzona kalibracja w renomowanym punkcie to koszt około stu złotych. Różnica w wydatkau jest więc ogromna.

Co jaki czas należy powtarzać kalibrację?

Przyjmuje się, że kalibrację należy przeprowadzać co około 100 – 150 pomiarów. Wszystko zależy jednak od tego, jak często korzysta się z alkomatu. Bezpiecznym okresem, po jakim warto kalibrację powtórzyć, jest okres od 6 do 12 miesięcy użytkowania.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że powyższe wartości są umowne. Kalibracja alkomatu sprawdzi się zawsze wtedy, gdy użytkownik podejrzewa, że urządzenie nie działa prawidłowo. W przypadku sprzętu podręcznego warto zachować szczególną ostrożność.

Tak jest na przykład w sytuacji, gdy bez spożycia alkoholu przez użytkownika automat pokazuje wynik inny niż 0,00‰ lub odwrotnie – gdy po spożyciu wyświetla się wynik zbliżony do zera.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.