Artykuł sponsorowany

4 elementy wpływające na jakość druku

4 elementy wpływające na jakość druku

Większość codziennych wydruków nie wymaga wysokiej jakości. Jeśli jednak potrzebujemy wydrukować materiały marketingowe, zdjęcia lub banery zależy nam na jak najlepszym efekcie. Warto wówczas wziąć pod uwagę elementy, które wpływają na jakość druku – dzięki wybraniu odpowiednich parametrów nasze wydruki z pewnością będą na najwyższym poziomie wykonania.

Wpływ na jakość wydruku ma wiele parametrów: zarówno rodzaj urządzenia, jak i użytych materiałów eksploatacyjnych, parametry drukowanego obrazu lub tekstu, a nawet gatunek papieru.

Rodzaj urządzenia

Mała, podręczna drukarka wykorzystywana w domu nie będzie miała tak wysokich parametrów, jak profesjonalny sprzęt używany w drukarni. Nie ma co do tego wątpliwości. Dlatego podstawowym elementem wpływającym na jakość druku jest rodzaj sprzętu, na którym drukujemy.

Jeśli zależy nam na na wysokim standardzie lepiej skorzystać z usług profesjonalnej drukarni. Zwłaszcza, jeśli chcemy wydrukować materiały w formacie większym niż A4 – większość domowych drukarek ogranicza nas pod tym względem rozmiarem papieru. Jednakże nawet w przypadku formatów A4 lub mniejszych, które bez problemu moglibyśmy wydrukować na domowej drukarce – nigdy nie osiągniemy tak dobrych rezultatów, jak na dobrej jakości sprzęcie – mówi specjalista z drukarni cyfrowej w Warszawie Strefa XeroProfesjonalne maszyny drukujące są bowiem ulepszone pod względem szybkości i jakości druku. Wpływ na to ma również głowica drukująca i to, jak dużą kroplę tuszu wypuszcza. Im mniejsza, tym większa rozdzielczość, a tym samym lepsza jakość druku. Im większa rozdzielczość wydruku, tym bardziej wyrazisty, ostry i szczegółowy obraz.

Materiały eksploatacyjne – tusze, tonery

Wpływ na jakość wydruku ma również tusz lub toner. To on w największym stopniu odpowiada za nasycenie kolorów i wyrazistość drukowanego obrazu. Nawet najlepsza drukarka nie będzie wykonywała wydruków najwyższej klasy bez dobrych materiałów eksploatacyjnych. Kolor musi być jak najlepiej odwzorowany, nie mogą pojawić się zacieki czy mniej intensywne zabarwienie koloru.

Parametry papieru

Za to, czy wydrukowany obraz lub tekst będzie się dobrze prezentował odpowiada również papier. Do wydruków wysokiej jakości warto użyć papieru o odpowiednich parametrach.  Każdy papier posiada trzy podstawowe właściwości: gramaturę, rodzaj wykończenia oraz jasność. Gramatura to inaczej waga papieru na metr kwadratowy podana w gramach. Im wyższa gramatura, tym grubszy papier. Niekoniecznie jednak wysoka gramatura = wysokiej jakości wydruk. Wiele zależy również od rodzaju drukowanego elementu. Na przykład zdjęcie będzie lepiej prezentowało się na papierze o wyższej gramaturze, jednak w przypadku ulotek nie ma to już takiego znaczenia.

Papiery przeznaczone do druku zazwyczaj występują w dwóch rodzajach: powlekanych i niepowlekanych. Powlekane zazwyczaj lepiej się prezentują, ponieważ ich powierzchnia jest wykończona, na przykład na błysk lub mat. Wpływ na poziom druku ma również gładkość papieru – na gładkiej powierzchni wydruk będzie lepiej się prezentował. Tu jednak jakość wydruku również zależy od jego rodzaju i nie zawsze wymagany jest papier powlekany do uzyskania wysokiego standardu. Za to jasność i biel każdorazowo mają wpływ na wyższą jakość. Bielszy papier to lepsze odwzorowanie kolorów i bardziej wyrazisty druk. Jasność papieru określa się formatem CIE, czyli zdolności do odbijania wszystkich kolorów światła. Im wyższa wartość, tym bielszy i lepszy papier. Najbardziej biały papier posiada zdolność do odbijania światła na poziomie 80-100%.

Papier może występować również pod postacią klas. Możemy wyróżnić trzy: A, B i C. Najwyższej jakości jest papier klasy A, oferujący najlepsze odwzorowanie kolorów, kontrast oraz ostrość. Papier klasy C to papier ekonomiczny, natomiast ten klasy B jest papierem pośrednim. Do wysokiej jakości druków lepiej wybierać papier klasy A.

Rozdzielczość obrazu

To, czy druk w większym formacie będzie prezentował się dobrze zależy również od rozdzielczości drukowanego obrazu. Określa się ją zazwyczaj miarą DPI, czyli liczby punktów, które zmieszczą się na określonej przestrzeni. Wartość DPI będzie inna w zależności od rodzaju wydruku – na przykład dla ulotek powinna wynosić 300 DPI, natomiast dla wydruków wielkoformatowych, na przykład banerów lepsze będzie 100 DPI. W przypadku niedostosowania rozdzielczości obrazu do rodzaju wydruku uzyskany efekt będzie daleki od oczekiwanego – na wydruku widoczne będą piksele lub obraz będzie rozmazany. Najlepiej o konkretne parametry spytać drukarnię – każda może mieć inne wytyczne.

Również papier może być oznaczony wartością DPI, czyli w tym przypadku określenie liczby plamek atramentu, która zmieści się na powierzchni jednego cala papieru. Nie zawsze jednak wyższa wartość papieru przekłada się na lepszą jakość wydruku – w tym przypadku większe znaczenie ma urządzenie, którego używamy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.