Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?

Każdy przedsiębiorca prowadzący księgę przychodów i rozchodów, niezależnie od osiąganych dochodów i rodzaju prowadzonej działalności, jest zobowiązany do ewidencjonowania środków trwałych wykorzystywanych do prowadzenia firmy. Obejmuje ona rzeczowe składniki majątku, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością. Ten rejestr jest niezbędny między innymi do naliczania amortyzacji. Dowiedz się więcej na temat jego prowadzenia.

Czym są środki trwałe?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje środek trwały jako rzeczowe składniki majątku stanowiące własność lub współwłasność podatnika. Mogą być to elementy nabyte lub wytworzone we własnym zakresie oraz sprawne i kompletne w dniu przyjęcia ich do użytkowania. Za środek trwały uznane będą również składniki odziedziczone lub przyjęte w darowiźnie. Jak objaśnia pracownik biura rachunkowego Compo System z Łodzi, zgodnie z ustawą o rachunkowości środek trwały musi być wykorzystywany w ramach działalności przedsiębiorstwa, a jego użytkowanie ma być przewidziane na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Do środków trwałych zalicza się przede wszystkim:

  • grunty i oraz prawo ich użytkowania,

  • budynki i poszczególne lokale,

  • środki transportu,

  • urządzenia wykorzystywane w procesie produkcyjnym,

  • narzędzia,

  • sprzęt biurowy.

Są to jedynie wybrane kategorie środków trwałych, jednak można przyjąć, że takim elementem jest każdy składnik rzeczowy, który jest wykorzystywany w działaniu przedsiębiorstwa powyżej roku.

Ewidencja środków trwałych

Do prowadzenia ewidencji środków trwałych jest zobowiązany każdy przedsiębiorca, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Obowiązek ten dotyczy również osób rozliczających się na zasadach ryczałtu. Prowadzenie ewidencji środków trwałych jest nie tylko wymagane prawnie, ale także niezbędne do zaliczania amortyzacji w koszty uzyskania przychodów. W przypadku braku takiej ewidencji umorzenie środków trwałych nie może być uwzględniane podczas obliczania dochodu.

Elementy ewidencji środków trwałych

Nie ma określonej formy, w jakiej należy prowadzić rejestr, jednak musi on zawierać niezbędne informacje określone ustawowo. Należą do nich między innymi:

  • liczba porządkowa, 

  • data nabycia,

  • data przyjęcia do używania, 

  • określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,

  • określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,

  • symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,

  • wartość początkowa,

  • stawka amortyzacyjna,

  • kwota odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej wykreślony i ponownie wprowadzony,

  • zaktualizowana wartość początkowa, 

  • zaktualizowana kwota odpisów amortyzacyjnych,

  • wartość ulepszenia zwiększająca wartość początkową, 

  • data likwidacji oraz jej przyczyna albo data zbycia.

Wzór ewidencji można znaleźć na stronach internetowych przeznaczonych dla przedsiębiorców. Dobrym rozwiązaniem jest zakup gotowej książeczki przeznaczonej do prowadzenia takiej ewidencji, która ułatwi rejestrowanie niezbędnych danych.

Co istotne, wpis do ewidencji powinno się wykonać najpóźniej miesiąc po przyjęciu do użytkowania środka trwałego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.