Artykuł sponsorowany

Jak oszacować wartość przedsiębiorstwa?

Jak oszacować wartość przedsiębiorstwa?

Właściciele, którzy z jakiegoś powodu chcą poznać realną wartość swojej firmy, na przykład po to, aby ją sprzedać, często zastanawiają się, w jaki sposób mogą oszacować wartość przedsiębiorstwa. Zagadnieniem tym zajmują się specjalistyczne firmy, które gdy poznają działalność operacyjną spółki a także sektor, w jakim funkcjonuje, korzystając z jednej z dostępnych metod, przeprowadzają takie czynności. Jak oszacować wartość przedsiębiorstwa?

Metoda dochodowa wyceny przedsiębiorstwa

Szacowanie wartości przedsiębiorstwa można przeprowadzić, korzystając z kilku różnych metod. Jedną z najczęściej używanych jest technika dochodowa. Zakłada ona, że firma warta jest tyle, ile przynosi dochodu. Przedsiębiorstwo w takiej sytuacji jest więc narzędziem generowania zysków, czyli ściślej dodatnich przypływów pieniężnych. W tym przypadku wycena opiera się o ocenę efektywności działania spółki na podstawie danych zawartych w sprawozdaniach finansowych. Następnie specjalista wykonuje prognozę przyszłych wyników. Może być więc przeprowadzana z uwzględnieniem zdyskontowanych przyszłych dywidend lub przyszłych strumieni finansowych.

Metoda porównawcza wyceny przedsiębiorstwa

Kolejną metodą szacowania wartości przedsiębiorstwa jest technika porównawcza, w której punktem wyjścia jest porównanie wycenianej firmy do innych działających w danym sektorze. Jej mechanizm opiera się na założeniu, że jeżeli marka o podobnym profilu jest wyceniana na określoną kwotę, wówczas wartość rynkowa danego przedsiębiorstwa powinna być zbliżona. Żeby zmniejszyć w jej przypadku ryzyko błędów, dodatkowo stosuje się na przykład mnożniki, takie jak ceny czy przychody ze sprzedaży. Jednak technika ta często jest mało wiarygodna.

Metoda majątkowa wyceny przedsiębiorstwa

W przypadku metody majątkowej do wyceny przedsiębiorstwa wykorzystuje się jego majątek. W technice tej od sumy aktywów odejmuje się zobowiązania związane z prowadzeniem firmy. Kwota, która pozostanie, odpowiada wartości aktywów netto. Jest to dość prosta i obiektywna technika wyceny, jednak również niepełna i zwykle nie przedstawia wartości rynkowej, tylko księgową danej marki.

To tylko niektóre metody stosowane przez profesjonalistów do wyceny przedsiębiorstw. Wybór konkretnej techniki nie jest prosty, dlatego warto zostawić go fachowcom, na przykład z firmy Wardyn Doradztwo Restrukturyzacyjne i Wyceny, która zatrudnia ekonomistów z wieloletnim doświadczeniem. Dodatkowo specjalizuje się w ustalaniu związku przyczynowo-skutkowego, związanego ze zdarzeniami gospodarczymi.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.