Jak działają układy centralnego smarowania?
Tarcie jest zjawiskiem, które w największym stopniu przyczynia się do przedwczesnego zużycia różnych elementów maszyn, a wszelkie zakłócenia w dostarczaniu właściwego środka smarnego przekładają się na wzrost awaryjności i koszty funkcjonowania maszyn. Rozwiązaniem, które sprawdzi się w urządzeniach o skomplikowanej budowie oraz z wieloma węzłami tarcia jest skorzystanie z odpowiednio opracowanego układu centralnego smarowania.
Dlaczego właściwe smarowanie jest niezbędne?
Powstawanie tarcia wiąże się z przemieszczaniem się względem siebie elementów maszyn, których powierzchnie pozostają w bezpośrednim kontakcie. Wynika ono z chropowatości poszczególnych części, tj. istnienia na nich mikroskopijnych nierówności, które podczas ruchu ulegają ścieraniu. Prowadzi to do powstawania oporów zwiększających zapotrzebowanie na energię, niszczy powierzchnię podzespołów, a także oznacza powstawanie opiłków potęgujących występujący efekt. Tarcie oznacza także wzrost temperatury, co z kolei może spowodować obniżenie granicy plastyczności metalu i przyspieszyć jego deformację. Wprowadzenie do części ruchomych środka smarnego pozwala na zastąpienie tarcia suchego tzw. tarciem mokrym, a więc takim, które występuje między cząsteczkami zastosowanego smaru albo oleju. Aby zapewnić oczekiwaną żywotność maszyn, we wszystkich węzłach tarcia trzeba więc wprowadzić właściwą ilość środka smarnego. Przy prostych mechanizmach można to wykonać przy pomocy tradycyjnych ręcznych smarownic i zamontowanych w odpowiednich miejscach kalamitek. Przy rozległych konstrukcjach konieczny będzie układ centralnego smarowania, w przeciwnym razie służby utrzymania ruchu musiałyby stale uzupełniać poziom smaru lub oleju.
Co składa się na układ centralnego smarowania?
Układ centralnego smarowania składa się z kilku podstawowych elementów, których rodzaj oraz sposób działania zależą od typu zastosowanego systemu. Niezależnie od tego konieczna będzie jednak pompa podająca wybrany środek smarny, przewody, które umożliwią jego dystrybucję, a także dozowniki wprowadzające go do poszczególnych punktów smarowania. Nie obejdzie się bez układu sterującego, który będzie inicjował pracę systemu. Do najczęściej stosowanych rozwiązań należą systemy jedno-, dwuliniowe, impulsowe, progresywne, a także obiegowe i natryskowe. Korzysta się również z rozwiązań hybrydowych m.in. liniowo-progresywnych. Projektowaniem, sprzedażą, montażem oraz serwisem układów centralnego smarowania zajmuje się firma UTECH TECHNICS, która oferuje też m.in. hydraulikę siłową, pneumatykę oraz uszczelnienia techniczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana