Jak często powinno się wymieniać opony w samochodach ciężarowych?
Opony w samochodach ciężarowych to element, który jest poddany największej eksploatacji, ale wpływa również najbardziej na bezpieczeństwo kierowcy i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Zużyta opona wyróżnia się pogłębionym bieżnikiem, który w takiej sytuacji może powodować złą przyczepność pojazdu do drogi, a nawet większą podatność na poślizgi. Po czym poznać, że opona jest do wymiany?
Zużyte opony w samochodach ciężarowych – charakterystyka
Bieżnik opon w samochodach ciężarowych to podstawowy element, który wpływa na dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. Zapewnia to przede wszystkim bezpieczną jazdę. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku określa minimalną akceptowalną głębokość bieżnika równą 1,6 mm. Czynników, które wpływają na żywotność opony, można wyróżnić bardzo wiele. Zakładając, że wszystko jest w porządku, to teoretycznie i katalogowo opona powinna wytrzymać 400 000 km. Wystarczy jednak porozmawiać z kierowcami lub właścicielami firmy, żeby zorientować się, że połowa tej odległości, czyli 200 000 będzie sukcesem. Przy transporcie krajowym żywotność opony spada nawet do 150 000 km. Nie wynika to z tego, że foldery i broszury mijają się z prawdą. Po prostu drogi nie są idealnie równe.
Praktycznie każdą oponę można pogłębiać i bieżnikować. Ważne, aby nie została uszkodzona mechanicznie i nie była zbyt zużyta. Profesjonalna wulkanizacja pojazdów ciężarowych zalecana jest, gdy bieżnik ma jeszcze 3 - 4 mm głębokości w przypadku opon stosowanych na autostradach i 5 – 6 mm tam, gdzie jest większe prawdopodobieństwo przebicia – m.in. w zastosowaniach mieszanych. Przy tej głębokości bieżnik opon nie ma już optymalnych właściwości do jazdy, ale wciąż można wykonać pogłębienie na wysokość kolejnych 3 mm. Warto więc pamiętać, że jeśli bieżnik zbliża się do wartości granicznej, to opony wkrótce nie będą nadawały się do dalszej jazdy. Podróż na takich oponach będzie złamaniem przepisów – trzeba zatem jak najszybciej je wymienić.
Bieżnikowanie opon samochodów ciężarowych – zalety
Bieżnikowanie opon wydłuża żywotność o kolejne 20 000 – 50 000 km. Co istotne, po wykorzystaniu pogłębionego bieżnika do 2 mm, oponę można dalej bieżnikować. Właściwie bieżnikowane i eksploatowane opony mogą więc służyć długo i niezawodnie. Coraz więcej kierowców decyduje się na skorzystanie z usług wulkanizacji WOJTAL, która posiada wieloletnie doświadczenie i wykonuje wszelkie naprawy na najwyższym poziomie. W sytuacji, gdy trzeba wymienić opony, powinno się zaobserwować inne sygnały dotyczące tej konieczności. Zwykle jest to piszczenie opon przy zakrętach, ubytki powietrza w oponach i większa podatność na poślizgi. Właśnie dlatego profesjonalna wulkanizacja opon w pojazdach ciężarowych jest tak ważna.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana