Artykuł sponsorowany

Czym zajmuje się rzecznik patentowy?

Czym zajmuje się rzecznik patentowy?

Korzystanie z usług rzecznika patentowego nie jest w Polsce zbyt powszechne. Jest to spowodowane jego bardzo wąską specjalizacją. Rzecznik patentowy zajmuje się bowiem konkretnie określonymi dziedzinami prawa – należy do nich prawo własności intelektualnej oraz prawo własności przemysłowej. Kim jest rzecznik patentowy i czym tak naprawdę się zajmuje? Kiedy warto skorzystać z jego usług? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Kim jest rzecznik patentowy?

Rzecznik patentowy to specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej oraz prawa własności przemysłowej. Świadczy on pomoc różnego rodzaju podmiotom – spółkom, osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą czy prywatnym twórcom – w uzyskaniu pełnej ochrony wytworzonych przez nich dóbr intelektualnych. Najczęściej są to dobra związane ściśle z prowadzeniem działalności, czyli wchodzące w zakres własności przemysłowej.

W zakres prawa własności przemysłowej wchodzą:

  • wynalazki;
  • wzory użytkowe;
  • wzory przemysłowe;
  • znaki towarowe;
  • oznaczenia geograficzne;
  • topografie układów scalonych.

Co ciekawe, rzecznik patentowy nie musi mieć wykształcenia prawniczego. Może być on również inżynierem. Jest to związane z charakterem jego pracy. Rzecznik patentowy ma bowiem niejednokrotnie styczność z wynalazkami ściśle technicznymi – na przykład z zakresu mechaniki czy elektrotechniki. Najczęściej jednak rzecznicy patentowi posiadają wieloetapowe wykształcenie, związane zarówno z prawem, jak i inżynierią.

Z usług rzecznika patentowego skorzystać można w Kancelarii Patentowej JWJ w Krakowie. Swoją pomoc oferują tam rzecznicy patentowi z wieloletnim doświadczeniem, zdobywanym nie tylko w kancelarii, ale także dużych przedsiębiorstwach państwowych. Zajmują się oni nie tylko uzyskiwaniem ochrony dóbr niematerialnych na terenie kraju, ale także na arenie międzynarodowej.

Kiedy warto skorzystać z usług rzecznika patentowego?

Z usług rzecznika patentowego warto skorzystać zawsze wtedy, gdy wytworzymy dobro niematerialne i będzie zależało nam na jego pełnej ochronie. Dobrem tym mogą być między innymi wynalazki, na przykład związane z budową przełomowego urządzenia, czy nawet sama nazwa firmy, która stanowi jej wyróżnik.

Rzecznik patentowy nie tylko będzie reprezentował nas w postępowaniu przed Urzędem Patentowym, ale również wcześniej upewni się, że dane dobro materialne może zostać zarejestrowane. Po pomyślnej rejestracji rzecznik patentowy może również monitorować, czy nikt nie dopuszcza się naruszeń, a także przypomnieć nam o konieczności odnowy ochrony.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.