Jakie wymogi formalne musi spełniać umowa o pracę?
Przedsiębiorcy w Polsce mogą proponować pracownikom zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, np. zlecenia lub o dzieło. Wiele firm preferuje tę drugą opcję, która zdejmuje z pracodawcy wiele obowiązków, chociażby zapewniania pracownikom płatnego urlopu. Warto jednak pamiętać, że tylko podpisanie umowy o pracę skutkuje powstaniem stosunku prawnego między stronami.
Umowa o pracę czy cywilnoprawna?
Zatrudnianie pracowników w oparciu o umowy cywilnoprawne zwalnia pracodawcę z obowiązku udzielania płatnych urlopów czy świadczeń pracowniczych; ułatwia też ewentualne zakończenie współpracy. Z drugiej strony niepracowniczy stosunek zatrudnienia daje pracownikowi swobodę w zakresie wykonywania obowiązków, znosi też jego odpowiedzialność za ewentualne szkody. W dużych przedsiębiorstwach, które korzystają z obsługi prawnej Kancelarii Radców Prawnych CGH w Bielsku-Białej, nierzadko poszczególnym pracownikom oferowane są różne umowy, np. w zależności od stanowiska i zakresu obowiązków.
Co musi znaleźć się w umowie o pracę?
Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w art. 29. § 1. Kodeksu pracy. Oprócz określenia stron umowy, jej rodzaju i daty zawarcia, konieczne jest opisanie warunków pracy, w szczególności:
- rodzaju pracy,
- miejsca wykonywania pracy,
- wynagrodzenia za pracę odpowiadającego danemu rodzaju pracy ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
- wymiaru czasu pracy,
- terminu rozpoczęcia pracy.
Rozbudowana treść umowy o pracę wyklucza jakiekolwiek wątpliwości w kwestii zakresu obowiązków pracownika, oczekiwanego sposobu wykonywania obowiązków i gwarantowanego wynagrodzenia.
Umowa o pracę musi mieć formę pisemną. Dodatkowo, w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy w firmie przez nową osobę pracodawca musi poinformować ją (również w formie pisemnej) o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłat, przysługującym urlopie wypoczynkowym, długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę i układzie zbiorowym pracy, jeśli pracownik jest nim objęty. Wszystkie te informacje mogą być umieszczone na umowie o pracę.
Duże przedsiębiorstwa, które zatrudniają wielu pracowników, często korzystają z obsługi prawnej. W ramach takich usług prawnicy mogą sporządzać umowy z zakresu prawa pracy, opiniować dokumenty w zakresie prawidłowości nawiązania, zmiany czy rozwiązania stosunku pracy, a także przygotowywać regulaminy pracy i wynagrodzenia oraz regulaminy Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych. Pomoc prawników zwykle jest nieoceniona w sytuacjach, gdy pracownicy bądź byli pracownicy wstępują na drogę sądową w celu dochodzenia roszczeń wynikających ze stosunku pracy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana