Czym różni się płyn do spryskiwaczy letni od zimowego?
Dla laika płyny do spryskiwaczy różnią się kolorem, atrakcyjnością opakowania i różnymi zapachami. Nic mylnego. Przede wszystkim płyny do spryskiwaczy podzielić można na dobre, czyli skuteczne i bezpieczne dla samochodu oraz złe, które mogą nie spełniać swojego zadania, a na dodatek niszczyć elementy pojazdu. Zajmijmy się płynami wysokiej jakości, wśród których wyróżniamy preparaty przeznaczone na lato i na zimę. Warto poznać, czym się różnią między sobą.
„Wielu właścicieli aut – ocenia specjalista z firmy FlowMont, która zajmuje się produkcją, montażem i serwisem systemów dozowania płynów – nie zwraca uwagi na jakość płynu do spryskiwaczy. Nie zdają sobie sprawy, jakie to może przynieść konsekwencje. Czyste szyby to nie tylko kwestia estetyki, ale również dobrej widoczności, czyli bezpieczeństwa. Również stosowanie płynów przeznaczonych do konkretnych pór roku ma duże znaczenie przy eksploatacji samochodu”.
Zamarznięty płyn w spryskiwaczach – który kierowca tego nie przeżył?
Płyny do spryskiwaczy dobrych producentów produkowane są ze sprawdzonych komponentów i składników dobranych z uwzględnieniem warunków pogodowych i temperatur, w jakich płyny będą musiały pracować. Każdy ze składników preparatu jest odpowiedzialny za inne zadania. Od płynów do spryskiwaczy oczekuje się skutecznego działania, które nie powodują uszkodzeń elementów pojazdu.
W handlu dostępne są płyny letnie i zimowe do spryskiwaczy. Opakowania tych preparatów są wyraźnie zaznaczone i opisane, a same płyny różnią się kolorami. Najczęściej płyny zimowe są niebieskie, letnie zaś zielone, różowe lub żółte. Płyn do spryskiwaczy przeznaczone do użytku zimowego powinny mieć temperaturę krystalizacji, na tyle niską by nie zamarzały nawet przy siarczystych mrozach.
Letni płyn do spryskiwaczy – skuteczne czyszczenie
Najważniejszym zadaniem płynów letnich jest skuteczne mycie szyb samochodowych. Oczyszczanie szyb z kurzu oraz pozbywanie się resztek owadów wymaga specjalnych składników, które muszą być jednocześnie wydajne, ale nie mogą oddziaływać na powierzchnie lakiernicze, uszczelki oraz pióra wycieraczek. Płyny z mniejszą domieszką substancji żrących będą mniej efektywne, ale za to bardziej bezpieczne dla nadwozia. W przypadku preparatów letnich temperatura krystalizacji nie ma znaczenia, dlatego też przy wyborze płynu można kierować się atrakcyjnym zapachem. Najważniejsze jednak aby płyn dobrze czyścił powierzchnie szyby i nie pozostawiał na nich smug.
Płyn do spryskiwaczy zimowy – walka z mrozem
Płyny zimowe również mają za zadanie czyszczenie szyb z kurzu i brudu, usuwanie błota, śniegu, a także soli. Preparaty zimowe muszą zawierać taką ilość środka przeciwzamarzającego (najczęściej alkoholu etylowego), by ich temperatura krystalizacji była poniżej -20 stopni Celsjusza. Dobry płyn po uwolnieniu ze spryskiwaczy nie ma prawa zamarznąć. W innym wypadku mogłoby to spowodować niebezpieczeństwo na drodze. Płyn powinien zawierać składnik, który smarować będzie pióra wycieraczek i zabezpieczać przed szybkim zużyciem. Istotnym składnikiem są również substancje zapachowe, które nie tylko mają ładnie pachnieć, ale także niwelować drażniący zapach alkoholu. Najczęściej są to zapachy leśne, cytrusowe i jabłkowe.
Płyny do spryskiwaczy są ogólnodostępne na wszystkich stacjach benzynowych, w sklepach motoryzacyjnych i w marketach. Nie warto oszczędzać i ufać płynom nieznanego pochodzenia, których jakość może odchodzić od standardów wymaganych przez producentów pojazdów. Należy zawsze pamiętać o wymianie płynu, szczególnie letniego na zimowy. W innym przypadku może spotkać kierowcę niemiła niespodzianka.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana