Artykuł sponsorowany

Badania kontrolne pracowników - kiedy i jak często należy je przeprowadzać?

Badania kontrolne pracowników - kiedy i jak często należy je przeprowadzać?

Badania kontrolne pracowników to jeden z trzech rodzajów badań profilaktycznych, na które wskazuje Kodeks pracy. Zgodnie z art. 229 §4 pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, które stwierdza brak przeciwskazań do pracy na określonym stanowisku. Kiedy i jak często należy przeprowadzać badania kontrolne? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.

Badanie kontrolne pracowników – kiedy?

Przed przystąpieniem do pracy osoba zatrudniona ma obowiązek poddać się odpowiednim badaniom lekarskim, a następnie dostarczyć pracodawcy zaświadczenie, które stwierdza brak przeciwskazań do wykonywania pracy na stanowisku określonym w skierowaniu. Pracownik zaś otrzymuje skierowanie od swojego pracodawcy. Do obowiązków pracodawcy należy również ustosunkowanie się do wyników badań i zaleceń lekarskich oraz pokrycie kosztów badań i prowadzenie dokumentacji z nimi związanej. Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z Centrum Medycyny Pracy Hipokrates w Tychach:
Pośród profilaktycznych badań lekarskich, jakim muszą się poddawać pracownicy, wyróżniamy trzy rodzaje. Mianowicie badania wstępne, badania okresowe oraz badania kontrolne. Badania wstępne przeprowadzane są w momencie, kiedy pracownik zostaje przyjęty do pracy. Badania okresowe zaś wykonywane są już w trakcie jego zatrudnienia, a odbywają się w terminach wyznaczonych przez lekarza medycyny pracy. Badaniom kontrolnym z kolei muszą poddawać się pracownicy w trakcie zatrudnienia po chorobie, która trwała dłużej niż 30 dni.
A zatem badaniom kontrolnym podlega pracownik, który nie był zdolny do wykonywania swoich obowiązków (wynikających z umowy określającej jego zatrudnienie) z powodu choroby trwającej dłużej niż 30 dni. Obowiązek ten reguluje art. 229 § 2 Kodeksu pracy. Jak już wcześniej wspominaliśmy, pracodawca ma obowiązek pokryć koszty badań profilaktycznych osób przez siebie zatrudnionych. Obowiązek ten dotyczy także kosztów ewentualnych podróży pracowników do innych miejscowości celem odbycia odpowiednich i koniecznych badań.

Jak często należy przeprowadzać badania kontrolne?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: po każdej chorobie, która trwała dłużej niż 30 dni i uniemożliwiała osobie zatrudnionej na danym stanowisku wykonywanie pracy. Co istotne badania kontrolne powinny być przeprowadzane w miarę możliwości w godzinach pracy. Ponadto przepisy prawa pracy dopuszczają przeprowadzanie badań kontrolnych pracownika dopiero po powrocie z urlopu wypoczynkowego, który przypadł bezpośrednio po okresie jego niezdolności do pracy. Dopuszczenie osoby zatrudnionej do pracy bez przeprowadzenia badań kontrolnych w określonym czasie traktowane jest przez prawo jako zaniedbanie ze strony pracodawcy. Stąd działania takie mogą go narazić na poniesienie odpowiedzialności za wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym. Może on również ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą w sytuacji, w której stan zdrowia pracownika, co do którego zaniedbania się dopuścił, ulegnie pogorszeniu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.