Artykuł sponsorowany

Zakres usług introligatorskich

Zakres usług introligatorskich

Kiedyś zawód introligatora był jednym z zawodów rzemieślniczych. Był jednak ceniony bardziej niż inne ze względu na materię, którą się zajmował i estymę artysty, która mu towarzyszyła. Dziś pracowni introligatorskich jest już tylko garstka, jednak zapotrzebowanie na ich usługi się nie zmienia – dlatego usługi introligatorskie oferują dziś drukarnie. Czy ich zakres jest taki sam jak dawniej?

Introligatorstwo dawniej i dziś

Stosy zadrukowanych i przygotowanych do ręcznego zszycia książek, pachnące naturą skóry, mosiężne tłoki do złoceń – a wszystko to porozrzucane w artystycznym nieładzie na dużym stole. Taki widok możemy zobaczyć, wchodząc do starej, tradycyjnej pracowni świadczącej usługi introligatorskie. Książki nie były wtedy drukowane w tak dużych nakładach, ale nie były też, jak w średniowieczu, dostępne jedynie dla wyższych sfer. Książkę mógł mieć każdy, choć nie była ona tak tania, jak dziś; z tego też powodu dbało się o nią o wiele bardziej i z dużo większym namaszczeniem używało, a domowe biblioteczki były dumą mieszkań i ich właścicieli. Były też środowiska i domy, w których nie wypadało książek nie mieć. U introligatora można było zamówić oprawę w drogie skóry lub w płótna, ze złoceniami i tłoczeniami na okładce i grzbiecie, a każdy egzemplarz był ręcznie zszywany i oprawiany wg indywidualnego zamówienia. Co z tego wszystkiego przetrwało do dziś?

Co dziś oferują drukarnie?

Na przestrzeni wieków konstrukcja książki się zasadniczo nie zmieniła. Podobnie jak dawniej, dziś również możemy wybrać okładkę miękką i twardą, oprawioną w płótno, papier lub skórę, złoconą lub zadrukowaną – jednak intensywny rozwój poligrafii i jej działów pozwolił zastąpić człowieka maszyną. Dzięki temu można szybko drukować i oprawiać wielotysięczne nakłady. Współcześnie oferta jest też szersza, niż dawniej – możemy zamówić np. foliowanie, lakierowanie UV i inne, zaś techniki nadruku są o wiele bardziej precyzyjne, wydajne i lepsze, a kolory żywsze i ładniejsze.

Czy lepsze od starych?

Nasuwa się od razu wniosek, że skoro dziś można osiągnąć zbliżone lub nawet bardzo podobne efekty w dużo krótszym czasie i w nieporównywalnie większym niż kiedyś nakładzie, to zawód introligatora skazany jest na wymarcie. Jest w tym stwierdzeniu dużo prawdy, lecz jak to zwykle bywa, prawda leży pośrodku. Bo jeśli chcemy wydać spory nakład i zależy nam na niskiej cenie i dobrej jakości, to współczesne usługi i rozwiązania introligatorskie w drukarni, takiej jak Bernardinum, będą dla nas idealne. Natomiast jeśli do podstawowego nakładu chcemy dorobić mały, limitowany nakład z piękną oprawą – możemy wtedy pomyśleć o introligatorze-artyście.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.