Układ bezpieczeństwa czynnego w pojazdach samochodowych. Co warto wiedzieć?

Bezpieczeństwo czynne to zespół czynników, które wpływają na zmniejszenie ryzyka kolizji bądź wypadku drogowego. W odróżnieniu od bezpieczeństwa biernego, ma ono za zadanie zapobiegać niepożądanym zdarzeniom, a nie niwelować ich skutki.

Co składa się na bezpieczeństwo czynne?

Pisząc w uproszczeniu, na bezpieczeństwo czynne składają się wszystkie elementy wyposażenia i konstrukcji samochodu, które zapobiegają ewentualnej stłuczce bądź wypadkowi. Zaliczamy do nich konstrukcję nadwozia i podwozia pojazdu, w tym m.in.: odpowiednio duże szyby i lusterka, efektywne wycieraczki i oświetlenie, zapewniającą właściwy docisk aerodynamikę i zawieszenie, sprawny układ kierowniczy i ogumienie, a także układ hamulcowy i elektroniczne systemy bezpieczeństwa (ABS, BAS, ESP, TCS itd.). Elementem poprawiającym bezpieczeństwo czynne jest również sam kierowca – jego doświadczenie, umiejętności, stan zdrowia, trzeźwość, refleks i wyobraźnia na drodze.

Badania bezpieczeństwa czynnego pojazdów

Ocenie bezpieczeństwa czynnego podlegają elementy konstrukcji samochodu oraz sprawność i niezawodność pojazdu, wynikająca z funkcjonowania w/w elementów. Wymierne wyniki można osiągnąć w oparciu o badania w ruchu.

Jako procedury badawcze pojazdów wykorzystuje się przede wszystkim manewry, będące przedmiotem norm ISO. Należą do nich m.in. stacjonarny ruch po okręgu, hamowanie na zakręcie czy utrzymanie kierunku prostoliniowego. Często stosuje się manewr omijania przeszkody według normy VDA, nazywany »testem łosia«. Pozwala on na ocenę właściwości dynamicznych pojazdu takich jak stateczność, kierowalność i skuteczność hamowania czy zachowanie w warunkach utraty przyczepności– objaśnia specjalista Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

Sprawny samochód to nie wszystko!

Nawet samochód który zaliczył wszystkie badania i testy nie zapewni bezpieczeństwa, jeżeli nie będzie szedł z nimi w parze czynnik ludzki. Statystyki są w tej kwestii nieubłagane – przyczynę większości wypadków stanową pomyłki kierowców, a nie awarie pojazdów. Z tego względu, za element poprawiający bezpieczeństwo czynne często uznawana jest także… rezerwa mocy silnika. W nieodpowiednich rękach okaże się ona zabójcza – w rękach odpowiedzialnego kierowcy może pomóc w uniknięciu zagrożenia.

śr. ocena 7.5 / głosów 2