REHACOM

System REHACOM. Sposoby wykorzystania

Zaburzenia funkcji poznawczych mogą wynikać z różnego rodzaju czynników – podeszłego wieku, udaru lub wypadku. Niezależnie od przyczyny bardzo istotne jest podjęciem właściwej terapii, polegających na podejmowaniu aktywności umysłowej, bowiem udowodniono naukowo, że wysiłek intelektualny znacząco zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby otępienne, takie jak choroba Alzheimera. Osoby starsze, które regularnie podejmują się zadań wymagających wzmożonej aktywności mózgu są według badań blisko 2,6 razy mniej narażone na rozwój chorób, wiążących się z zaburzeniem funkcjonowania umysłu. Dopóki choroba nie wejdzie w zaawansowanie stadium, możliwe jest skuteczne hamowanie jej rozwoju poprzez trening funkcji poznawczych. Często wykorzystywaną w tym celu metodą jest system Rehacom.

Czym jest Rehacom?

Rehacom jest zestawem treningowych procedur komputerowych, służących do rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami funkcji poznawczych. Ideą jest podawanie chorym na ekranie komputera zadań do rozwiązania (np. dopasowania do siebie danych elementów lub odgadnięcie jednej z części ciągu logicznego) wraz z kilkoma odpowiedziami do wyboru. Wybór dokonywany jest za pomocą specjalnej konsoli kontrolnej. System RehaCom jest wykorzystywany w wielu instytucjach medycznych i psychologicznych od 1989 roku, badania kliniczne wykazały, że przynosi on lepsze rezultaty, niż tradycyjne metody ćwiczeń umysłowych. Do chwili obecnej polska wersja systemu posiada 25 procedur, wspierających terapię wszystkich rodzajów zaburzeń procesów poznawczych: uwagi, pamięci, funkcji wykonawczych, funkcji wzrokowych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Od 2007 roku szkolenia z programu RehaCom prowadzi firma Biomed NeuroTechnologie.

Poziom trudności ćwiczeń i motywacja pacjenta

System RehaCom wyposażony jest w funkcję automatycznego dobierania poziomu trudności zadań do indywidualnych możliwości pacjenta. Ważne jest, by zadania nie były ani zbyt trudne, ani zbyt łatwe – w przeciwnym wypadku pacjent traci pozytywną motywację do pracy, która jest jednym z warunków skutecznej terapii. W czasie ćwiczeń system dostarcza choremu zrozumiałych instrukcji dotyczących zadań, ponadto udziela mu pomocy w momencie popełnienia błędu.

śr. ocena 5 / głosów 4