W jaki sposób wykonuje się naprawy opon?

Uszkodzenie opony jest właściwie nieuniknionym zdarzeniem w życiu każdego kierowcy i może przytrafić się nawet podczas najostrożniejszej jazdy. Kiedy złapiesz tzw. gumę, nie panikuj. Wiele uszkodzeń można naprawić, toteż bardzo możliwe, że wymiana opony na nową nie będzie jeszcze wymagana. Żeby się o tym przekonać, konieczna jest jednak konsultacja ze specjalistą wulkanizacji.

Kiedy można naprawiać oponę?

To, czy opona samochodu kwalifikuje się do naprawy, uzależnione jest od rodzaju uszkodzenia – wyjaśnia nasz rozmówca z przedsiębiorstwa GUM-MAR.

Najczęstsze z nich spowodowane są przebiciem lub przecięciem gumy w wyniku najechania na ostry przedmiot, np. gwóźdź i takiej usterki można pozbyć się dość łatwo.

Natomiast jeśli uszkodzeniu uległa wewnętrzna warstwa butylowa, opona ma odkrytą drutówkę, odklejony bieżnik lub bardzo duże ubytki w gumie, naprawy nie powinno się wykonywać; byłaby ona bowiem mało skuteczna, a dalsza jazda – niebezpieczna dla kierowcy i pasażerów. Nie naprawia się też opon, na których samochód wciąż jechał, mimo tzw. kapcia, czyli braku powietrza. Kiedy złapiesz gumę, natychmiast wymień koło.

Naprawa opony przebitej pod kątem prostym

Naprawę opony przebitej pod kątem prostym zaczynamy od dokładnego oczyszczenia jej i usunięcia przedmiotu, który spowodował uszkodzenie. Następnie do ubytku wprowadza się otwornicę, która przygotowuje otwór na zamontowanie kołka lub grzybka. W wytłoczonym otworze umieszcza się wypełnienie. Jego nadmiar, wystający poza bieżnik, należy ściąć nożem.

W zależności od stosowanej technologii, takie wypełnienie zabezpiecza się dodatkowo klejem lub, w przypadku kołków nowszego typu, pozostawia bez dodatkowego klejenia. Nowoczesne kołki wykonane są z lepkiego tworzywa, które dokładnie przylega do gumy i nie wymaga używania dodatkowych środków.

Naprawa opony o uszkodzonym boku

Inaczej wygląda naprawa opony, która została przebita pod kątem ostrym lub uszkodzeniu uległa jej boczna ściana. W takiej sytuacji konieczne jest sięgnięcie po gumową łatę. Również w takim wypadku stosuje się różne metody, przy czym najpopularniejszą z nich jest klejenie na gorąco. Po usunięciu usterki, czyli załataniu dziury, oponę zakłada się na obręcz, pompuje, a następnie ponownie wyważa koło.

Bardzo ważne jest, by naprawę zawsze powierzać specjaliście i nie próbować ratować tych opon, które uległy bardzo poważnym uszkodzeniom, zużyciu i zwyczajnie nie nadają się już do dalszej eksploatacji. Raz na jakiś czas opony trzeba po prostu wymienić na nowe, by cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą.

śr. ocena 5 / głosów 2