Serwis klimatyzacji w autobusach

Wybierając się w długą podróż autobusem zwykle nie pytamy o to, czy pojazd wyposażony jest w klimatyzację. Z góry zakładamy, że w nim jest i chłodzi wyśmienicie. Śmiało możemy to nazwać znakiem czasów, choć jeszcze niedawno klimatyzacje autobusowe nie były czymś oczywistym, zwłaszcza w autobusach komunikacji miejskiej. Problem pojawia się, gdy klimatyzacja w autobusie zaczyna szwankować. Jak prawidłowo serwisować klimatyzację?

Ciężkie życie klimatyzacji

Podstawa działania klimatyzacji autobusowej jest dokładnie taka sama, jak w układach stosowanych w samochodach osobowych. Podstawowe zadania klimatyzacji również są identyczne – przede wszystkim ma osuszyć, schłodzić i oczyścić powietrze. Różnica polega na złożoności układu oraz liczbie elementów w nim występujących. W przypadku autobusów komunikacji miejskiej zwykle występują dwa osobne układy chłodzenia. Jeden obniża temperaturę w kabinie kierowcy, drugi zaś, zdecydowanie większy, odpowiada za temperaturę w przestrzeni pasażerskiej. Klimatyzacja autobusowa pracuje w cięższych warunkach, niż klimatyzatory w samochodach osobowych. Jest wykorzystywana częściej i na dłuższych dystansach, przez co bardziej narażona jest na uszkodzenia.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Aby uniknąć kosztownych napraw, należy wykonywać regularne przeglądy klimatyzacji. Jednym z najważniejszych elementów układu jest czynnik chłodzący, który odpowiada nie tylko za wymianę ciepła, ale również smaruje cały układ klimatyzacji. Upraszczając, klimatyzacja jest konserwowana w trakcie swojej pracy. Niedobór czynnika chłodniczego może spowodować nieprawidłowe smarowanie sprężarki, czego efektem będzie jej zatarcie. Koszt zakupu nowej sprężarki może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Istnieje możliwość regeneracji sprężarki, jednak nadal trzeba liczyć się ze sporymi wydatkami i uziemieniem autobusu. Zbyt niski stan czynnika chłodzącego może również wpłynąć na wzrost spalania paliwa. Źle smarowana sprężarka działa nieefektywnie, przez co musi pracować częściej i dłużej, a każdorazowe uruchomienie kompresora obciąża silnik. Nawet zapchany filtr przeciwpyłkowy może znacznie ograniczyć wydajność klimatyzacji. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby włączać klimatyzację zimą! Klimatyzacja nieużywana przez kilka miesięcy może ulec uszkodzeniu przy pierwszym uruchomieniu.

Regularne kontrole to podstawa

Serwisowanie klimatyzacji autobusowej powinno być prowadzone co 6 miesięcy. Pierwszym krokiem jest dokładna kontrola wzrokowa i sprawdzenie wydajności układu chłodzenia. Niezbędna jest też wymiana filtra przeciwpyłkowego i uzupełnienie odczynnika, jeśli zajdzie taka potrzeba. Większy serwis klimatyzacji należy przeprowadzać przynajmniej raz w roku. Wówczas należy mechanicznie odessać czynnik chłodzący z klimatyzacji, wytworzyć próżnię i napełnić układ świeżym czynnikiem.  Dodatkowo trzeba sprawdzić stan osuszacza, parownika, szczelność układu i stan chłodnicy. Warto również przeprowadzić ozonowanie pojazdu w celu odgrzybienia kanałów wentylacyjnych oraz oczyszczeniu wnętrza. Dokładna kontrola stanu klimatyzacji i przeprowadzenie niezbędnych napraw to długotrwały proces, który zwykle zajmuje sporo czasu.

Pełen serwis klimatyzacji autobusowej może potrwać nawet kilka godzin. Warto jednak zdecydować się na usługi profesjonalnej firmy. Nie dajmy sobie wmówić, że odessanie zużytego czynnika, wytworzenie próżni i napełnienie układu na nowo zajmie godzinę. W przypadku samochodu osobowego jest to możliwe, ale w autobusie? Nigdy. – dodaje ekspert Bus-Service z Olsztyna.

śr. ocena 5 / głosów 6