Rola pasa klinowego w samochodzie

Pasek klinowy to niepozorny element znajdujący się pod maską samochodu, ale mający ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. To właśnie przy pomocy tego paska napędzane są podzespoły samochodowe, takie jak alternator, klimatyzacja czy wspomaganie kierownicy. Na czym dokładnie polega rola pasa klinowego?

Czym jest pas klinowy?

Pasek klinowy, który jest rozciągnięty na kołach pasowych, przekazuje napęd z silnika za pośrednictwem wału korbowego do innych podzespołów. W nowoczesnych samochodach obecnych jest kilka agregatów pomocniczych, w tym alternator czy pompa wodna, do których działania niezbędny jest napęd pochodzący z silnika. Dlatego też od sprawności paska klinowego uzależnione jest prawidłowe działanie kilku systemów kluczowych dla możliwości poruszania się autem.

Budowa i działanie

Pasek klinowy zbudowany jest z rdzenia i otuliny, cięgna oraz nadbudowy z gumowej powłoki – wykorzystane materiały muszą zapewniać całemu układowi odpowiednią sprężystość oraz odporność na ścieranie i temperaturę.  Określenie „klinowy” nawiązuje do przekroju paska, który ma kształt trapezu: jego część zewnętrzna jest szersza od strony wewnętrznej. Dzięki temu pasek idealnie dopasowuje się do kół pasowych, które posiadają wgłębienia o odpowiednim kształcie. Taka konstrukcja jest stabilna i uniemożliwia wypadnięcie paska, oczywiście pod warunkiem odpowiedniego naprężenia. W nowoczesnych autach odpowiadają za to napinacze, dzięki którym pasek jest automatycznie dociągany do kół i nie ślizga się po nich. Tak napięty pasek klinowy wprawiony zostaje w ruch za pośrednictwem wału korbowego i przekazuje napęd kołom pasowym, z którymi się styka. Koła z kolei napędzają podłączone do nich agregaty pomocnicze.

Agregaty pomocnicze

Każde auto posiada przynajmniej jeden taki podzespół – jest nim alternator. W rzeczywistości nowoczesne auta posiadają kilka agregatów pomocniczych. Które systemy napędzane są przez pasek klinowy?

  • Alternator – niezbędny do prawidłowego funkcjonowania auta, bo wytwarzający prąd do zasilania różnych podzespołów w aucie, w tym potrzebny do ładowania akumulatora. Aby wyprodukować prąd przemienny, alternator przetwarza energię mechaniczną pobraną właśnie za pośrednictwem paska klinowego.
  • Pompa wodna – kluczowy element jednego z najważniejszych podzespołów w aucie – układu chłodzenia, który odpowiada za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika. Napędzana przy pomocy paska klinowego pompa służy do nadania odpowiedniego ciśnienia cieczy chłodzącej i w rezultacie wprawienia jej w ruch. Dzięki temu możliwy jest stały obieg płynu między chłodnicą i silnikiem.
  • Pompa wspomagania układu kierowniczego – dzięki niej kierownica podczas jazdy obraca się lekko i wystarczy niewielka siła podczas wchodzenia w zakręty. Jest to element układu hydraulicznego, w którym pompa – napędzana przy pomocy paska klinowego – tłoczy płyn do wspomagania.
  • Sprężarka klimatyzacji – zwana też kompresorem – również działa na zasadzie pompy, która zasysa i tłoczy czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji, przekazując go do skraplacza.

Znaczenie pasa klinowego

Jak więc widać, pasek klinowy pełni ważną rolę w aucie.

Tłumaczy to pracownik Centrum Zaopatrzenia Technicznego Polamel w Białymstoku: Pasek klinowy odpowiada za prawidłową prace najważniejszych podzespołów samochodu. Jego awaria, która powstaje zwykle na skutek złego naprężenia czy po prostu zużycia, może uniemożliwić pracę klimatyzacji w aucie, uszkodzić system wspomagania czy nawet spowodować zatarcie silnika lub nieefektywne ładowanie akumulatora, przez co samochód po prostu nie ruszy. Dlatego tak ważne są regularne przeglądy w celu kontroli stanu lub wymiany pasa klinowego.

śr. ocena 5 / głosów 7