Czym jest pas klinowy?
Pasek klinowy, który jest rozciągnięty na kołach pasowych, przekazuje napęd z silnika za pośrednictwem wału korbowego do innych podzespołów. W nowoczesnych samochodach obecnych jest kilka agregatów pomocniczych, w tym alternator czy pompa wodna, do których działania niezbędny jest napęd pochodzący z silnika. Dlatego też od sprawności paska klinowego uzależnione jest prawidłowe działanie kilku systemów kluczowych dla możliwości poruszania się autem.
Budowa i działanie
Pasek klinowy zbudowany jest z rdzenia i otuliny, cięgna oraz nadbudowy z gumowej powłoki – wykorzystane materiały muszą zapewniać całemu układowi odpowiednią sprężystość oraz odporność na ścieranie i temperaturę. Określenie “klinowy” nawiązuje do przekroju paska, który ma kształt trapezu: jego część zewnętrzna jest szersza od strony wewnętrznej. Dzięki temu pasek idealnie dopasowuje się do kół pasowych, które posiadają wgłębienia o odpowiednim kształcie. Taka konstrukcja jest stabilna i uniemożliwia wypadnięcie paska, oczywiście pod warunkiem odpowiedniego naprężenia. W nowoczesnych autach odpowiadają za to napinacze, dzięki którym pasek jest automatycznie dociągany do kół i nie ślizga się po nich. Tak napięty pasek klinowy wprawiony zostaje w ruch za pośrednictwem wału korbowego i przekazuje napęd kołom pasowym, z którymi się styka. Koła z kolei napędzają podłączone do nich agregaty pomocnicze.
Agregaty pomocnicze
Każde auto posiada przynajmniej jeden taki podzespół – jest nim alternator. W rzeczywistości nowoczesne auta posiadają kilka agregatów pomocniczych. Które systemy napędzane są przez pasek klinowy?
- Alternator – niezbędny do prawidłowego funkcjonowania auta, bo wytwarzający prąd do zasilania różnych podzespołów w aucie, w tym potrzebny do ładowania akumulatora. Aby wyprodukować prąd przemienny, alternator przetwarza energię mechaniczną pobraną właśnie za pośrednictwem paska klinowego.
- Pompa wodna – kluczowy element jednego z najważniejszych podzespołów w aucie – układu chłodzenia, który odpowiada za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika. Napędzana przy pomocy paska klinowego pompa służy do nadania odpowiedniego ciśnienia cieczy chłodzącej i w rezultacie wprawienia jej w ruch. Dzięki temu możliwy jest stały obieg płynu między chłodnicą i silnikiem.
- Pompa wspomagania układu kierowniczego – dzięki niej kierownica podczas jazdy obraca się lekko i wystarczy niewielka siła podczas wchodzenia w zakręty. Jest to element układu hydraulicznego, w którym pompa – napędzana przy pomocy paska klinowego – tłoczy płyn do wspomagania.
- Sprężarka klimatyzacji – zwana też kompresorem – również działa na zasadzie pompy, która zasysa i tłoczy czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji, przekazując go do skraplacza.
Znaczenie pasa klinowego
Jak więc widać, pasek klinowy pełni ważną rolę w aucie.
Tłumaczy to pracownik Centrum Zaopatrzenia Technicznego Polamel w Białymstoku: Pasek klinowy odpowiada za prawidłową prace najważniejszych podzespołów samochodu. Jego awaria, która powstaje zwykle na skutek złego naprężenia czy po prostu zużycia, może uniemożliwić pracę klimatyzacji w aucie, uszkodzić system wspomagania czy nawet spowodować zatarcie silnika lub nieefektywne ładowanie akumulatora, przez co samochód po prostu nie ruszy. Dlatego tak ważne są regularne przeglądy w celu kontroli stanu lub wymiany pasa klinowego.