turbosprezarki

Przyczyny awarii turbosprężarek samochodowych

Od czasu wynalezienia turbosprężarki jej atuty były wykorzystywane w coraz to nowych gałęziach mechaniki i motoryzacji. Niemniej jest to kolejny element w samochodzie, który wymaga uwagi i odpowiedniego traktowania, aby służył jak najdłużej. Okazuje się, że najczęstszą przyczyną usterek turbosprężarek jest nasze zaniedbanie. Z czego dokładnie wynikają awarie?

Co to jest turbosprężarka?

Turbosprężarka to maszyna złożona z turbiny i sprężarki. Celem jej stosowania jest wtłaczanie większej ilości powietrza do silnika. W ten sposób osiągana jest większa moc. Do pracy turbosprężarka wykorzystuje spaliny z silnika, jest zatem bardzo ekonomiczna – wykorzystuje energię, która inaczej byłaby marnowana, a i tak musi być wytwarzana.

Do zalet turbosprężarek zalicza się: podniesienie sprawności silnika, wzrost wysilenia bez konieczności wykorzystania większego silnika, obniżenie obrotów maksymalnego momentu obrotowego czy lepsze opłukiwanie cylindra ze spalin. Rozwiązanie to ma jednak także swoje słabe strony, takie jak: wzrost temperatury, większe skomplikowanie budowy silnika, szybsze zużywanie jego podzespołów.

Turbosprężarka – dlaczego się psuje?

Turbosprężarka jest wrażliwa na „złe traktowanie” – odpowiednio zadbana będzie długo i dobrze służyła, ale niedopilnowana szybko się zużyje i będzie awaryjna.

Specjaliści STS Turbo wyróżniają następujące przyczyny awarii: zniszczenie łożyska oporowego przez zanieczyszczony olej silnikowy, zniszczenie panewki przez zanieczyszczony olej silnikowy, porysowanie czopu wałka turbosprężarki przez zanieczyszczony olej silnikowy, zaniżone parametry smarowania, zassanie ciała obcego przez łopaty koła kompresji, uszkodzenie wirnika przez ciało obce, przeładowanie turbosprężarki, zbyt wysoka temperatura spalin.

Z powyższej listy przyczyn awarii turbosprężarek wynika, że uszkodzenia wiążą się z niepoprawnym dbaniem o silnik. Zanieczyszczony olej, niedostateczne smarowanie i ciała obce w układzie turbosprężarki, a także niedostateczne chłodzenie – to wszystko czynniki, których da się łatwo uniknąć, pamiętając o uzupełnianiu i zmianie oleju, stosowaniu odpowiedniego jego rodzaju, a także o kontroli chłodzenia – trzeba mieć na uwadze, że turbosprężarka generuje wysoką temperaturę i wymaga dodatkowego niwelowania ciepła.

Regeneracja turbosprężarki jest czasochłonna. Ponieważ przyczyna jest na ogół zewnętrzna, zdarza się, że oprócz turbosprężarki trzeba zająć się także innymi częściami auta, co mnoży koszty. Jak to zwykle bywa, także w przypadku samochodu profilaktyka jest tańsza i prostsza niż „leczenie”.

śr. ocena 5 / głosów 3