Najczęstsze usterki układu kierowniczego
Układ kierowniczy to zbiór mechanizmów, pełniących kluczową rolę w bezpiecznej jeździe samochodem. Dzięki niemu, kierowca posiada pełną kontrolę nad pojazdem – niezależnie od panujących warunków drogowych. Niestety, elementy układu są poddawane dość dużym obciążeniom, co wpływa na ich wzmożoną eksploatację i wzrost ryzyka awarii.
Wyróżniamy kilka typów uszkodzeń układu kierowniczego – od tych najmniej, do najbardziej złożonych. Wszystkie mogą skutecznie uprzykrzyć życie kierowcy. Jak diagnozować usterki? Co zrobić w przypadku ich wykrycia?Zwróć uwagę na końcówki
Jeden z najważniejszych elementów układu kierowniczego stanowią końcówki drążka kierowniczego. Zapewniają one optymalne połączenie zwrotnicy koła z układem, wpływając na bezpieczeństwo jazdy. Końcówka drążka składa się z elastycznej części – tzw. przegubu kulkowego – umożliwiającego ruch zawieszenia koła oraz skręcanie zwrotnicy, względem mocowanej na stałe przekładni kierowniczej.Z uwagi na swoją strukturę, przeguby ulegają stopniowemu ,,wyrobieniu”, co przejawia się charakterystycznym hałasem z okolic komory silnika. W takim wypadku najlepiej od razu udać się do serwisu samochodowego. Koszt nabycia nowych końcówek i ich wymiany jest stosunkowo niski. Specjaliści fachowo zaopiekują się naszym autem, dbając m.in. o ponowne ustawienie geometrii kół – informuje specjalista serwisu ,,Ford Sławek” w Katowicach, niezależnej stacji naprawczej samochodów marki Ford.
Kłopotliwe kolumny i drążki
Kiedy hałasowi towarzyszy charakterystyczny stukot oraz wyraźne pogorszenie precyzji jazdy, awaria może być poważniejsza. Często wynika ona z uszkodzenia przegubu krzyżakowego kolumny kierowniczej lub jednego z drążków kierowniczych. I w tym przypadku naprawy dokonamy w warsztacie.Proces naprawy kolumny bądź drążka jest nieco bardziej skomplikowany, choć dla wykwalifikowanego mechanika nie stanowi większego wyzwania. Problemem może być jedynie dostępność część zamiennych. Koszt usługi zamyka się przeważnie w kwocie kilkuset złotych. Podobnie jak w przypadku końcówek, i tu wymagane jest ponowne ustawienie geometrii kół – dodaje ekspert ,,Ford Sławek”.
Wyszczerbione zęby
W skrajnych przypadkach – zwłaszcza w samochodach o dużym przebiegu – może dojść do usterek wyjątkowo skomplikowanych. Najczęściej dotyczą one wyszczerbienia zębów na listwie przekładni kierowniczej. Awarii tego typu nie sposób przeoczyć. Przejawia się ona w luzach i przeskokach, wyczuwalnych w centralnym położeniu koła kierownicy. To poważne niedomaganie, bezpośrednio wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak radzić sobie w tego typu sytuacjach?Do dyspozycji mamy dwa rozwiązania – regenerację maglownicy lub jej całkowitą wymianę. Często bywa tak, że nowa maglownica kosztuje niewiele więcej, niż naprawa starej części. Wówczas lepiej zdecydować się na nowy, pewny podzespół. W końcu chodzi o naszej bezpieczeństwo – przekonuje przedstawiciel ,,Ford Sławek”.
Działaj zawczasu
Wiele usterek to efekt wieloletnich zaniedbań. Niezwykle ważna jest zatem profilaktyka. Nawet, gdy układ kierowniczy nie nastręcza nam problemów, czasem warto się mu przyjrzeć. Rutynowego przeglądu dokonamy w każdym, dobrym serwisie samochodowym. Specjaliści zwrócą uwagę na sprawność poszczególnych elementów, m.in. gumowych osłon, zwanych manszetami. Osłonki te często się przecierają w miejscu metalowych opasek zaciskowych, bądź po prostu z nich wypadają. Wskutek tego, układ kierowniczy traci ochronę przed wodą. Ta dostaje się do mechanizmu, powodując jego korozję i uszkodzenie. Manszety łatwo wymienić, oszczędzając sobie dalszych problemów i kosztów.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana